Fortsätt till huvudinnehåll

Bocken som trädgårdsmästare

Gårdagens artikel i Corren om Industrikompetens gjorde mig lite brydd. Jag vet inte vilket som var huvudbudskapet. Ett brott mot upphandlingslagen eller det moraliskt tveksamma i att låta sig bjudas på hockey i Kexburken? Sen är Monika Gideskogs reaktion intressant. Istället för att argumentera i sak blir hon harmsen över att hon får kritik för sitt sätt att sköta uppdraget som kommunstyrelsens ordförande.

En annan sak. Om nu man ska utreda Service- och entreprenadkontoret är det inte bättre att låta ett neutralt företag göra jobbet och inte ett bemanningsföretag? Som att sätta bocken till trädgårdsmästare.

Att det gnisslar i relationerna mellan kommunstyrelsen och service- och entreprenadstyrelsen är inget nytt i Mjölbys kommunpolitik. Så var det även på Jörgen Oskarssons tid. Ledamöterna i service- och entreprenadstyrelsen sluter - oavsett partifärg - upp bakom sin organisation och tycker att den är både effektiv och kostnadsmedveten. Varför ge sig på oss? Sådant skapar bara oro i de anställdas led, är en vanlig inställning.

Jag avvaktar med spänning onsdagens beslut i kommunstyrelsen.

Kommentarer

  1. Ja det ska bli spännande att följa oron i ankdammen, på distans.
    Fd Mjölbybo

    SvaraRadera
  2. Visst kan man se det hela lite från oben som en tvist i en ankdamm, men det handlar ändå i slutändan om människors försörjning och oro för framtiden. Man behöver inte ha någon särskild fantasi för att veta at omorganisationer eller nedskärningar skapar oro i alla sorts företag vare sig det gäller privat eller offentlig sektor.

    SvaraRadera
  3. Och vad jag har förstått Anders så fanns inte ärendet med på föredragningslistan, utan skulle tas upp som ett extra, och det innbär ju att om oppositionen säger nej till det så kommer det inte ens upp idag. Varför lär sig inte vissa av sina misstag

    SvaraRadera
  4. "Von oben" eller inte, men lite ankdammsvarning är det nog i alla fall när politikerna har snört in sig med en konsult (bemanningsföretag) och inte har förmåga att se hur illa det rimmar med det politiska uppdraget. Jag ser inte hur de på ett trovärdigt sätt skulle kunna anlita den här konsulten för att utreda något som konsulten själv har initierat.
    Fd Mjölbybo

    SvaraRadera
  5. Det är precis så jag ser det också, och sen ett företag som också är intreserad av att ta över verksamheten.

    SvaraRadera
  6. Lena: det är möjligt att jag misstog mig på ditt tidigare inlägg. I det andra inlägget håller jag med till fullo. Att det ska vara så svårt att följa givna spelregler. Alliansen har ju majoritet och kan genomföra upphandlingen ändå.

    SvaraRadera
  7. Är avundsjuk, jag vill också bli pensionär och proffstyckare. Men jag hinner ju inte ens bära ned mina egna pelletspluttar.

    SvaraRadera
  8. Agneta, pensionera mig inte än. Jag är bara en lat frilansare. För övrigt kan jag rekommendera stadslägenhet med fjärrvärme. Garanterat kofritt men inte rådjursfritt. Glad påsk. Sill, gravlax, ägg och nubbe(ar).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna