Fortsätt till huvudinnehåll

De okända miljardärerna på slätten



Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.

 
Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen.

Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget.

Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd eller om det var tvärtom och något av varorna hade lägre tullavgift. Polisen fick dock inte fatt i bolagets grundare Rune Svensson och svärsonen Tomas Svensson som befann sig utomlands på inköpsresor. Båda höll sig undan i flera år men kom till slut hem mot löfte att inte häktas. Rune Svensson avled i slutet av 80-talet och Tomas Svensson dömdes till ett kortare fängelsestraff i början av 90-talet. Då hade åtalet sjunkit ihop som en illa lagad sufflé. Tomas Svensson gick bort för cirka tio år sedan. Oskar Svensson som varit vd är son till Tomas. Nuvarande direktören heter Per Johan Sjöhagra.

Den äldre generationens Svenssons mästerskap låg i att nosa upp och köpa in lågprisvaror, först i Sydeuropa sedan i Asien, vilka importerades i stora volymer. Svenssons var pionjärer på detta område.

Vid ett enda tillfälle i slutet av 80-talet intervjuade jag Tomas Svensson på kontoret i Skänninge. Det var samma dag som polisens återställde det beslagtagna bokföringsmaterialet och Tomas poserade sittande på huk bland alla pärmar. Han bedyrade företagets oskuld och tyckte att han som företagsledare var utsatt för en komplott av polis och åklagare. Det fördes något av ett propagandakrig mellan myndigheterna och Runsven i Correns spalter. Familjen Svensson hade moraliskt stöd av Correns dåvarande chefredaktör Bertil Torekull men han lade sig inte i vår nyhetsbevakning.

Den stora expansionen för Skänningeföretagets del kom i början av 2000-talet när Överskottsbolaget förvärvades och som sedan dess öppnat många nya butiker i landet. De nya, enorma lagerlokalerna utmed Mjölbygatan i Skänninge är också ett synbart bevis på företagets expansion. Huvudlagret är navet i ett enormt logistiksystem.

Ägarfamiljen lär ha tjänat enorma pengar på sina aktier. Jag har inte information om exakt hur mycket men det citat från Dagens Industri som avslutar inlägget kan ge viss vägledning. (Det kursiverade avsnittet)

När kommungubbar och -gummor i Mjölby pratar näringsliv framhåller man gärna BT/Toyota och Väderstad-Verken men sällan ÖoB. Jag vet inte om det beror på den vitt spridda uppfattningen att tillverkning har högre status än försäljning.

Det har nog inte familjen Svensson något emot. De skrattar hela vägen till banken i stället.

Långtradare av olika nationaliteter väntar på att lossa sina varor.
 


1,6 miljarder på tio år - facit för ÖoB-arvtagare
Lågpriskedjan Överskottsbolaget har öst guld över ägarna under 2000-talet. Det senaste decenniet har arvtagarna till grundaren Rune Svenssons imperium höstat in 1,6 miljarder kronor i utdelning, skriver Dagens Industri.
Överskottsbolaget har fördubblat sitt butiksnät på 10 år från 42 till 85 butiker. Omsättningen har utvecklats i nästan samma takt, från 1,8 miljarder kronor år 2000 till dagens drygt 3,5 miljarder kronor.
Inom tre år uppger bolaget att målet om 100 butiker ska vara uppnått.
De 15 butiker som återstår ska i första han läggas i citylägen i storstäderna. I Stockholm är målet att ha minst en butik i varje stadsdel, skriver DI.
Ägarna består av fyra familjegrenar till grundaren Rune Svensson, varav vd Oskar Svensson ingår i en. Sedan 2000 har de kunnat plocka hem knappt 1,6 miljarder kronor i utdelning.
Den största utdelningen gjordes 2006, då 470 miljoner kronor delades ut. 2007 och 2008 blev det inga utdelningar alls då bolaget gjorde tunga logistik- och it-investeringar. Men 2009 kunde ägarna åter sätta guldkant på tillvaron, utdelningarna uppgick då till 200 Mkr.
Bolagets rörelseresultat uppgick 2009 till 150 Mkr, att jämföras med 135 Mkr år 2000. Det svaga marginalutvecklingen förklaras, enligt vd Oskar Svensson, av de senaste årens stora investeringar.
di.se
Publicerad 2010-08-11 09:23 Uppdaterad 2010-08-11 09:37

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna