Fortsätt till huvudinnehåll

Vretas ledning suckar tungt


Har ni läst om Vreta Klosters GK problem? Klubben behöver bygga ur restaurangen för numera är klubbhuset också en hemvist för de skidentusiaster som frekventerar skidspåren. Men byggnaden är Q-märkt vilket betyder att exteriören inte får förändras.

Då tänkte klubbledningen att vi bygger ett helt nytt klubbhus som svarar mot både golfares och skidåkares behov. Men ett klubbhus kostar mycket pengar och som en delfinansiering fanns idén att sälja Forexslingan – en del av banan som inte utnyttjas så ofta – till ett byggbolag. Marken anses räcka till 300 bostäder men den lösningen tycker inte kommunen är bra för ett sådant bostadsområde ligger för långt från Ljungsbro. Detta klargjorde ansvarigt kommunalråd Muharrem Demirok med all önskvärd tydlighet i dagens Corren (4 december).


Jag förstår att klubbledningen (ordförande Staffan Johansson och vd Anders Svensson) suckar tungt. Nej, nej och åter nej vart man än vänder sig.

När jag läser om Vretas problem kan jag inte låta bli att jämföra med den häftiga debatt som uppstod 2017 när dåvarande S+Mp-ledningen ville lägga beslag på Linköping GK:s mark för bostadsbygge. Planerna fick kritik från många håll – inte minst från borgerliga politiker – och kommunledningen drog tillbaka sina planer. Correns insändarsida har aldrig tidigare innehållit så mycket golf. Men Vreta verkar föra sin kamp utan politiskt stöd.

Men det är klart att det är skillnad på stan och landet i en kommun där idéer blir verklighet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna