Fortsätt till huvudinnehåll

Mera kulor i klubbkassan



På söndag spelar Mjölby Hockey en viktig kvalmatch mot Kalmar på hemmaplan. Hallen har under sina 30 år haft flera olika namn men heter numera Toyota Material Handling Arena, döpt efter ortens största tillverkningsföretag

När började små och stora idrottsföreningar sälja ut namnen på sina anläggningar? Någon som minns när Idrottsparkar och - vallar fick mer eller mindre svårbegripliga namn hämtade från skiftande branscher?

Idrottsparken i Norrköping heter numera Östgötaporten men det är bara C Mores kommentatorer som säger så. 80 procent av surbullarna säger Parken eller Nya Parken. Den stora hockeyarenan har redan hunnit byta namn en gång och heter Saab Arena. Vi får se när det är dags för namnbyte igen.

På sätt och vis är det två olika världar som möts. När Östgötaporten och IFK höll gemensam presskonferens för att presentera namnbytet fick fastighetsbolagets marknadschef bokstavera namnet för journalisterna.



Toyota Material Handling Arena går att identifiera i Mjölby eftersom det handlar om den gamla trucktillverkaren BT, vilket också har varit ishallens namn en gång i tiden. Innan TMHA hette den VMP Group Arena och det är inte många Mjölbybor som vet vilken bransch det företaget verkar i. Men inget av namnen är rubrikvänliga. Bara snäppet bättre är XL Bygg Arena i Motala där det spelas elitseriebandy kommande vinter. Inte heller Lundbyvallen i Mjölby har fått ett nytt namn trots att den stora trucktillverkaren ligger på en utsparks avstånd.

Även hockeyladan i Motala har ett kommersiellt namn, Exeo. Därmed bevisande att hockeyklubbarna har lättare att sälja in sig hos sponsorerna jämfört med fotbollen. För MAIF spelar väl ändå i hockeyns gärdesgårdsserie?

Idrottsparken i Motala är klassisk mark för evigt förknippad med Gösta Löfgren. Ingen har ännu kommit på tanken att döpa om den till något kommersiellt gångbart namn vilket jag tackar för.

Om vi håller oss kvar i Motala så heter Piraternas oval Motala Arena, vilket betyder att kommunen är sponsor. Ganska skojigt var det för knappt tio år sedan när en återförsäljare av lastvagnar (MAN) bokade arenanamnet men säsongen hann inte starta förrän företaget stod på öronen. Finanskrisen ni vet. Men Motalaborna säger Duntis som vanligt.

Egentligen får man gratulera föreningarna till en finansiell kreativitet som lyckas sälja namn på fastigheter som man inte äger. Idrottsplatser och ishallar är i regel kommunala anläggningar förutom Östgötaporten då.

Vifolkavallen i Mjölby, Z-Parken i Motala, Norra IP i Motala, och Idrottsparken i Skänninge slipper nog nya namn. De klubbarna klarar sig bra ändå. Liksom Kungsvalla i Vadstena där jag tillbringade många ungdomsår frysande och huttrande såsom Östgöta-Bladets utsände. Det lär nog dröja innan Svartåvallen döps om till Ovakovallen.

Min absoluta favorit i branschen är annars Färs och Frosta Sparbank Arena i Lund. Vem kan motstå ett sådant namn?

Vad tjänar idrotten på att sälja arenanamnen? För IFK Norrköping och LHC handlar det nog om ganska stora belopp men för övriga föreningar längre ner i seriesystemet är det blygsammare. Exakta siffror får man aldrig reda på. Idrotten vill å ena sidan gärna ha samhällets stöd men mörkar å andra sidan sådana här siffror. Det finns ett passande ord för detta och det är hyckleri.

Ännu har jag inte sett att några golfklubbar fått nya namn. Man kan kanske kalla Mjölby GK för Fantasifulla Bortförklaringar Arena men det ger ju inga kulor i klubbkassan. Men jag tycker att Pärleporten passar bra för oss andligt lagda som tror på under i form av birdies och HIO.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom