Fortsätt till huvudinnehåll

Ett överdimensionerat badkar


Eldrift, hög fart och ljudlös.

X Shore lanserade Eelex 6500 på Allt för sjön våren 2018.

Ett högteknologiskt kraftpaket med en toppfart på 40 knop och en marschfart på 25 knop. Det innebär att man når Hjo från Motala på 45 minuter. Laddtiden är åtta timmar och räckvidden är 100 nautiska mil (cirka 180 km) på en laddning. Båtens totalvikt är 1,8 ton.

Ett inlägg på Facebook i veckan gjorde mig nyfiken och det var inte svårt att hitta fakta via Google.
 
Detta är den längre varianten på åtta meter.
Superentreprenören Konrad Bergström på Lidingö har involverat Rolls Royce och Chalmers i Göteborg i utvecklingsarbetet. RR har jobbat med propeller och roder. Storebro i Vimmerby bygger skrovet.
Båten har fått ett tyskt designpris men jag tycker att den ser ut som ett överdimensionerat badkar även om det finns tilltalande inslag i den minimalistiska inredningen.

Farkosten kommer aldrig att bli något för en majoritet av den båtintresserade allmänheten. Det sätter prislappen på 2,8 miljoner kr stopp för. Prislappen visar att Eelex är inget för östgötska insjöar men det lär nog dyka upp en och annan i Stockholms skärgård, kanske på Solsidan.

En titt på bokslutet visar att än så länge är det röda siffror på resultatraden.

I oktober skrev Hamnen.se att X Shore fått in 16,5 miljoner kr via crowdfunding vilket lär vara ovanligt i båtbranschen. 432 investerare har lättat på lädret. Fortsättning lär följa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Går det vägen denna gång också?

"Väderstads tränare har aldrig sett damfotboll"