Jag har en egendomlig
vana. Jag läser bokslut. Särskilt intresserar jag mig för den bransch som jag
arbetat i under merparten av mitt yrkesliv nämligen dagstidningar.
Corren och NT ingår i en koncern som heter Öst Media tillsammans med ett antal mindre dagstidningar. Öst Media sålde annonser och prenumerationer för 561 miljoner under 2018 och förlusten efter finansnetto är 57,3 miljoner. Och så har det sett ut i boksluten för de senaste fem åren. Soliditeten sjunker med ett par procent per år.
Öst Media ägs av NTM-koncernen i Norrköping. Det var den koncern som köpte Corren för drygt tio år sedan för 800 miljoner kr. Motsvarande siffror för NTM är 1,7 miljarder i omsättning och 76,2 miljoner kr i förlust. Alla dessa siffror har jag hämtat från Allabolag.se.
Det ser alltså inte så bra ut för branschen. Men
det finns undantag och vi finner ett på nära håll söder om Smålandsgränsen.
Tranås-Posten med utgivning en dag i veckan har
lysande siffror. 2018 års bokslut visar på en omsättning på 7,8 miljoner kr och en vinst efter
finansnetto på 1,6 miljoner kr. Var femte krona är en ren vinst!
Kassalikviditeten är 488 procent och soliditeten 74 procent. Det är siffror som
ekonomidirektörerna på de stora drakarna skulle drömma om.
Vad
är hemligheten? Vad gör chefredaktören Jan Justegård
rätt? Vad har TP som dagstidningarna i Östergötland saknar?
-Vi lyssnar på läsarna, redaktionen ska vara
ortsbornas vardagsrum. Och så har jag min kompanjon som vet hur man ska
handskas med pengar, säger Jan Justegård.
En
mycket lokal tidning och en allmän försiktighet med pengar
är alltså TP:s recept. Om framgångsreceptet går att kopiera på andra håll är
jag inte mannen att avgöra.
Dagstidningarna är underliga. Övriga företag synas
med lupp och ett östgötskt företag eller kommun med en halv miljard i
omsättning och 57 miljoner kr i förlust skulle naturligtvis vara vänsterkryss
fem dagar i veckan. Men detta får du inte läsa i Corren eller NT. Å andra
sidan: TP skriver inte heller om sina ekonomiska framgångar.
Hur
utvecklingen sett ut första halvåret 2020 vet jag
inte men troligen har omsättningen minskat när företagen inte haft råd att
annonsera i normal utsträckning. Väntar med spänning på 2019 års bokslut för
Öst Media.
Kommentarer
Skicka en kommentar