Fortsätt till huvudinnehåll

Tranås-Posten - en vinstmaskin


Jag har en egendomlig vana. Jag läser bokslut. Särskilt intresserar jag mig för den bransch som jag arbetat i under merparten av mitt yrkesliv nämligen dagstidningar.

Corren och NT ingår i en koncern som heter Öst Media tillsammans med ett antal mindre dagstidningar. Öst Media sålde annonser och prenumerationer för 561 miljoner under 2018 och förlusten efter finansnetto är 57,3 miljoner. Och så har det sett ut i boksluten för de senaste fem åren. Soliditeten sjunker med ett par procent per år.

Öst Media ägs av NTM-koncernen i Norrköping. Det var den koncern som köpte Corren för drygt tio år sedan för 800 miljoner kr. Motsvarande siffror för NTM är 1,7 miljarder i omsättning och 76,2 miljoner kr i förlust. Alla dessa siffror har jag hämtat från Allabolag.se.

Det ser alltså inte så bra ut för branschen. Men det finns undantag och vi finner ett på nära håll söder om Smålandsgränsen.
Tranås-Posten med utgivning en dag i veckan har lysande siffror. 2018 års bokslut visar på en omsättning på 7,8 miljoner kr och en vinst efter finansnetto på 1,6 miljoner kr.  Var femte krona är en ren vinst! Kassalikviditeten är 488 procent och soliditeten 74 procent. Det är siffror som ekonomidirektörerna på de stora drakarna skulle drömma om.

Vad är hemligheten? Vad gör chefredaktören Jan Justegård rätt? Vad har TP som dagstidningarna i Östergötland saknar?

-Vi lyssnar på läsarna, redaktionen ska vara ortsbornas vardagsrum. Och så har jag min kompanjon som vet hur man ska handskas med pengar, säger Jan Justegård.

En mycket lokal tidning och en allmän försiktighet med pengar är alltså TP:s recept. Om framgångsreceptet går att kopiera på andra håll är jag inte mannen att avgöra.

Dagstidningarna är underliga. Övriga företag synas med lupp och ett östgötskt företag eller kommun med en halv miljard i omsättning och 57 miljoner kr i förlust skulle naturligtvis vara vänsterkryss fem dagar i veckan. Men detta får du inte läsa i Corren eller NT. Å andra sidan: TP skriver inte heller om sina ekonomiska framgångar.

Hur utvecklingen sett ut första halvåret 2020 vet jag inte men troligen har omsättningen minskat när företagen inte haft råd att annonsera i normal utsträckning. Väntar med spänning på 2019 års bokslut för Öst Media.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom