Fortsätt till huvudinnehåll

Vilka planer finns för Gallerian?

 

Vilka planer har kommunledningen för Galleria Kvarnen?

Den frågan ställs i en interpellation till ägarbolagets styrelseordförande Cecilia Burenby. Interpellationen är undertecknad av Franco Sincic (V), Lars-Åke Petterson (M) och Runar Öhman (SD).

En liten repetition för den som inte minns. Det är i dagarna tre år sedan kommunen köpte Galleria Kvarnen för 73 miljoner kr av en australisk pensionsfond. Gallerian gick inte bra och många butiksytor stod tomma. Köpet föregick av en kort men intensiv debatt om Gallerian och dess framtidsutsikter. Det är mycket ovanligt att kommuner köper kommersiella fastigheter. Beslutet att köpa fastigheten hade stöd av samtliga partier i kommunfullmäktige även om enskilda ledamöter grymtade.

Tre år har gått men det är svårt att säga i vilken riktning fastighetsbolaget rör sig. Några butiker har tillkommit, andra har försvunnit och ett par har bytt lokal. Systembolaget ska flytta in i Willys gamla lokaler och företagsledningen sätter stor tilltro till det eventbolag från Örebro som ska flytta in i källaren.

Interpellationen utmynnar i tre konkreta frågeställningar:

1)    Affärsläget och det finansiella läget för bolaget och hur pandemin påverkar verksamheten?

2)    Vad är planen för närmaste framtiden och hur förbereds bolaget för försäljning?

3)    Diskuteras det någon annan inriktning för fastighetsutvecklingen om galleriaverksamheten inte genererar tillräckliga hyresintäkter? Typ bostäder, kommunala verksamhetslokaler eller annat? Finns en plan B?

 

Cecilia Burenby besvarar frågorna på kommunfullmäktiges sammanträde tisdag 30 mars.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.