Fortsätt till huvudinnehåll

Kläder till vardags och fest

Som du är klädd blir du hädd. Ditt val av kläder avslöjar vem du vill vara och dina fritidsintressen hänger med även i vardagen. Vi börjar med den kategori jag känner bäst - golfspelarna. De rutiga byxorna är en myt och jag har inte sett några sedan 1970-talet och jag var bäraren. Om vi börjar nerifrån bär en golfare Adidas- Puma eller Foot-Joy- skor. På huvudet en skärmmössa som heter Titleist eller Ping. och på överkroppen Lyle& Scott t-shirt. Om regnet och vinden rycker tag i dig drar vi på en vindjacka från Abacus eller Cross. Peak duger också , åtminstone till att göra hål i plånboken. Ridfolket är mer svårplacerade. Såan där snitsiga kavajer i grönt, blått eller rött som man ser på hopp- eller dressyrtävlingar ser man inte så ofta till vardags. Stalltjejer har en sorts åtsmitande byxor och låga kängor. Det förekommer även jackor från Barbour men då krävs innehav av 200 hektar åker och 200 hektar skog. Båtfolket går inte att undvika. De är mycket väklädda i hamnen även en ljummen försommarkväll. Dockland på fötterna, Sebago eller Helly Hansen på överkroppen och undertill en kraftig polotröja. Snusnäsdukar och skepparmössor är out of date och hör till forntiden och mhagnyfärgade groggar på akterdäck. Fiskefolket föredrar jeans och greppar en keps med reklam för Abu Garcia. Kan dra på sig en grön regnjacka om vädret slår om. Känns bäst igen på fiskfjällen på skorna. Hustrun står för tillagningen av abborren. När det gäller husvagnsfolket behöver man inte vara mångordig. Blå träningsoveraller med vita revärer är uniformen. Det vet alla som sett Macken.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom