Fortsätt till huvudinnehåll

Näthets i slussbassängen





Näthets och verbala svingar under bältet. Trätan mellan Göta kanals vd Anders Donlau och Motala kommuns utvecklingschef Jan Holmberg har onekligen komiska poänger. Inte för de närmast inblandade men för oss övriga som tack vare MVT fått möjlighet att ta del av kanaldirektörens temperamentsfulla skrivelse till kommunen där han säger upp kontakten med Holmberg. Det är ovanligt att två höga offentliganställda tjänstemän drabbar samman inför öppen ridå.

Donlau accepterar att det finns åsiktsskillnader om besökscentrumets placering men retar sig på att inläggen på Facebook där det förekommer horribla överdrifter, felvinklingar och personangrepp och att Holmberg gillat dessa inlägg.

Utvecklingschefen gör en halv pudel när Pelle Johansson på MVT ringer upp och medger att han slentrianmässigt tryckt på gilla-knappen utan att fundera över innehållet.

Som så många gånger i den här typen av debatter övergår diskussionen i personangrepp. Ett inlägg på Facebook jämför Donlaus duglighet med företrädarens men den jämförelsen är irrelevant för frågan om besökscentrum var knappast aktuell på Österlunds tid.

Kanaldirektören har visat en viss tondövhet som under åren på posten inte förstått hur mycket Motalaborna älskar ”sin” kanal.

Tyvärr har inte debatten fört sakfrågan framåt. Jag har ännu inte uppfattat sakskälen för en placering vid Bergs slussar. Är det så att Linköpings kommun erbjuder bättre ekonomiska villkor och att kanalledningen räknar med att närheten till en mycket större stad ger högre besökssiffror? I så fall, ut med det.

Kommer det ut något konstruktivt av detta? Nej, parterna är väl förankrade på varsin sida av slussporten och lär fortsätta blänga under lugg på varandra flera år framåt. Utvecklingschefen Holmberg har väl andra angelägna arbetsområden än Sveriges mest omskrivna skilsmässodike.

Juli är i regel en månad med nyhetstorka. Om MVT håller grytan kokande kan tidningen leva på denna grej hela månaden. Vad säger kommunens politiska ledning och vad säger landshövdingen som är styrelseordförande i Göta kanalbolag?




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom