Fortsätt till huvudinnehåll

Stålmannen landar i Vadstena


Klostermuséet i Vadstena har ekonomiska problem och riskerar att läggas ner. Stiftelsen som driver museet får inte debet och kredit att gå ihop och söker en ny huvudman med större ekonomiska muskler. Föreningen hyr lokaler av Statens Fastighetsverk (SFV) som aviserar indexreglerade hyreshöjningar. Muséet startade 2003 och går det riktigt illa överlever det inte 20-årsjubileet.

Men så flyger Östgötapolitikens egen Stålman, riksdagsmannen Magnus Oscarsson KD) ner från sina himmelska höjder och utlovar hjälp. I nästa vecka ska han interpellera kulturminister Amanda Lind om Vadstenamuseets svåra belägenhet.

Magnus är en ovanligt frispråkig politiker och duktig på att skaffa sig publicitet, åtminstone i Östgötapressen. Inför valet 2018 hade han siktet inställt på posten som landsbygdsminister.

Redan ett år före valet gjorde han ett utspel i nättidningen Lantmannen.nu (9) som skrev ett stort uppslaget porträtt av den före detta köttbonden och slöjdläraren där han lanserade sig som blivande landsbygdsminister.  Oscarsson skulle ändra på mycket i svensk jordbrukspolitik om han kom till toppen på departementet.

Nu blev det som bekant inte så och regeringen fick en annan sammansättning än den Oscarson hoppats på och hade valresultatet följt den vanliga höger-vänsterskalan hade Centern knappast släppt ifrån sig den posten.

Oscarsons inhopp lär inte kratsa kastanjerna ur elden för Klostermuseet. En enskild riksdagsmans insats brukar sällan få den effekten. Men avsikten var väl ändå att skaffa sig fördelaktig publicitet på hemmaplan och målgruppen är den rätta för hans del.

Det sägs för övrigt att Magnus Oscarson då och då går på Ödeshögs gator klädd som en vanlig man.

Det är Östgötatidningen som skriver om Oscarsons engagemang i museet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna