Fortsätt till huvudinnehåll

Bortglömd bebis på bilprovningen


Nyheten om den stackars farfadern som fick med sig fel barn från förskolan har fått stor spridning. Först när han kom hem med barnet upptäckte farmor misstaget.

En liknande händelse inträffade på Bilprovningen i Mjölby för elva år sedan. En ung mamma glömde sin bebis efter en besiktning.

En anställd berättade att kvinnan körde in och lyfte ut bilbarnstolen på golvet. Det rörde sig om en efterkontroll som var snabbt avklarad. Hon backade ur och när hon var ute på Linköpingsvägen upptäckte vi att bebisen var kvar i ett hörn.


Först efter någon timme återvände modern till bilprovningen. Hon var självfallet uppriven, orolig och nervös men insåg snart att barnet var i trygga händer.

Barnet for inte illa på något sätt. Personalen tyckte det var lite roligt att gulla med en liten bebis och även kunder engagerade sig. Det fanns kunder som återkom dagen efter för att kolla hur det hade gått.

Min sagesman hade många år som anställd på bilprovningen men 
aldrig varit med om något liknande.

”Däremot hände det förr i tiden, när vi hade manuell betalning på ett kontor, att hustrun blev sittande i värmen på kontoret medan mannen var ute i hallen. Om provningen gick bra hände det att mannen i rena lättnaden kastade sig i bilen och drog iväg medan hustrun blev kvar”.

Se det var väl en uppbygglig historia i dessa dystra tider.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.