Mustang -67 års modell |
Fotboll, fotboll och
åter fotboll var det främsta diskussionsämnet bland de unga männen på
Storgatan. Men det fanns förstås ett slumrande bilintresse som kulminerade när
vi närmade oss körkortsåldern.
Vi fantiserade om muskelbilar men fick nöja oss
med VW-bubblor, Volvo PV, Ford Zephyr eller Saab. Lite mer udda inslag fanns
också som den Ford Mercury som Nisse Theander var delägare i och Göran
Söderstedt ägde en underbar engelsk småbil (Hillman?) med blanka lädersäten och
rattväxel. Den hade platsat i Downton Abbey.
”Görsnygg
inuti men skitmotor, konstaterade Göran som var
tekniskt kunnig. Han hade gett några hundralappar för den och tillbringat många
timmar i verkstan.
Allas vår drömbil var en Ford Mustang för en sådan
ägde en avlägsen släkting till Leif Wärn. Hade vi haft tillgång till Mustangen
hade vi veckat Storgatans asfalt från Luxorrondellen till Borgmästaretorget
flera gånger i veckan. Det bodde nog en Reine Wisell innanför pannbenet på var och en av oss. Luxorrakan norrut från rondellen var ett utmärkt ställe att axa.
Körkortsutbildning
föregick naturligtvis bilinköpen. Det var Skjöldebrands bilskola eller
Magnusons som gällde för oss. Hiskeliga historier förekom om vem som behövde
använda minst lektionstimmar. Flera var bilvana och påstod att fem timmar
räckte innan svänglappen var i hamn. Själv behövde jag 15 timmar. Somliga
mycket motorintresserade fick vänta ett par år för de saknade lämplighetsintyg
efter att ha åkt dit för trimmade mopeder.
Dagens ungdomar har nog svårt att förstå hur
viktigt körkort och bilinnehav var för 60 år sedan. Den körkortslöse var
hopplöst handikappad i kampen om det motsatta könets gunst. Plåtkärlek, fnös
den billöse.
Min första bil var en välvårdad VW -64, blå till
färgen. Jag saknade pengar men övertalade min körkortslöse far att låna mig
4 500 kr. Bilen användes främst till att åka till gymnasiet på
Platenskolan men jag körde också till Vadstena och extraknäcket på
Östgöta-Bladet.
Tidningspengarna räckte till driftkostnaderna och någon
avbetalning då och då. Det dröjde inte många månader förrän jag krockade i
Hyddmarken och slog huvudet i backspegeln. Jag har ett ärr i pannan sedan
dess. Wahlstedts Bil och Folksam i fruktsam förening fixade plåtskadorna.
Folkan
funkade förträffligt men hade en märklig egenskap. Den
ville inte starta när motorn var halvvarm. Bullen Odöö lärde mig hur man fick
igång den. Han öppnade bakluckan och petade till någon sorts halvmånformad
skiva var vars ena kant var taggad. Minns inte motordelens namn men Bullens
tips fungerade.
Den blå folkan slutade sina dagar på riksettan
utanför Ödeshög en lördagskväll, men då hade jag sålt den till en klasskamrat
några månader innan. Det ryktades att polisen hade synpunkter på framförandet
av fordonet.
Diskussionens
vågor gick höga om bilar i allmänhet, olika märken och
dess positiva eller negativa egenskaper. Rally var en sport som engagerade oss
och Volvoföraren Tom Trana var den stora idolen.Två tongivande medlemmar i gänget grälade högljutt om Tom använde handbromsen för att göra en 180-graders vändning. Båda idiotförklarade varandra.
Meningsskiljaktigheterna tog sig
handgripliga uttryck. En vinterkväll var duon ute och körde utan mål med han som gillade Tom Trana vid ratten. Då ryckte hans antagonist till i handbromsen utan förvarning och bilen snurrade runt ett par varv och landade i en
snödriva, dock utan plåtskador. Det var naturligtvis ett lömskt överfall som föraren inte hade en chans att parera.
Betydligt
allvarligare var det den lördagsnatt när en av
ynglingarna fick för sig att kliva ut i gatan och göra stopptecken för en bil
på Storgatan. Det var halt och kallt och bilen snurrade runt flera varv innan
den gjorde hål i fasaden på Storgatan 17 med aktern först. Den skyldige gömde
sig i en trappuppgång och förnekade all kännedom om olyckan. Tanter och
farbröder i nattkläder tittade ner på scenen bestående av omtumlad tysk förare,
demolerad bil och skadad husvägg.
Vän av ordning frågar sig naturligtvis vad det
blev av såna lymlar. Långholmen eller Skänninge?
Lugn
bara, efter en kortare sturm-und-drangperiod med besök
på Neppe, Statt eller Mallorca ställde de in sig i ledet av radhusamorterare,
altanbyggare och köksinredare. Det ryktades till och med om hämtning av barn på
dagis … förlåt förskola heter det numera. Bilvalen är desamma som förr: Volvo,
VW eller Saab. Inga Mustanger i stallet.
Kommentarer
Skicka en kommentar