Fortsätt till huvudinnehåll

En änglalik eftermiddag

 


Kravaller, slagsmål, fylla och polisingripanden är kanske vardagsmat på svenska idrottsarenor idag. Men för 50 år sedan var bråk i den storleksordningen mycket ovanligt.

Smått ofattbara scener utspelades på Eyravallen i Örebro den sista allsvenska matchen 26 oktober 1970 när Örebro förpassade IFK Göteborg till div II. Extra surt för Göteborgarna som vann SM året innan. Göteborgs supportrar kallas Änglarna men deras uppträdande denna söndagseftermiddag var allt annat än änglalik.

Undertecknad, Ulf Holmertz och Lennart Pettersson från Östgöta-Bladets redaktion var på plats för att bevaka Tomas Törnqvist som hade gått från VGIF till ÖSK ett par år tidigare. Vi såg utflykten som en trevlig avslutning på en lång säsong men blev åskådare till ett upplopp.

Före matchen gick rykten om att IFK:s supportrar skulle störa matchen om resultatet gick dem emot. Och nog blev det störningar alltid. Direkt efter Örebros ledningsmål vällde ett stort antal göteborgare in för att gå lös på domare, funktionärer och örebroare. De fåtaliga ordningsvakterna var chanslösa. Arrangörerna gjorde ett misstag som placerade 500 blåvita supportrar på kolstybbsbanan och därifrån var det bara några steg in på planen.

Skandalscener utspelades mitt framför våra ögon på pressläktaren. Ynglingarna slogs med plankor, basebollträn och andra tillhyggen. Jag såg åtminstone en som träffades av en planka i huvudet. Och allt vad Örebro hade av ambulanser kallades till Eyravallen. Ena målet slets loss och spelare och domare tog skydd i omklädningsrummet. Ulf Holmertz fanns på innerplan för att dokumentera kaoset med Rolleiflexen på magen.

En granne på pressläktaren – en känd landslagsspelare i handboll som jobbade för Radio Örebro – blev fullständigt vansinnig och skrek ”att polisen borde använda kulsprutepistoler för att meja ner dom djävlarna”.

Drygt en halvtimme senare anlände ett stort antal kravallutrustade poliser med hundar och rensade effektivt planen. Busarna hade särskilt stor respekt för schäferhundarna.

Matchen kunde återupptas och 1-0- resultatet stod sig matchen ut. Änglarnas degradering var ett faktum. Avslutningen av matchen var avslagen, all energi hade lämnat spelarna.

Törna var avbytare och kom in på en ytterplats när cirka 20 minuter återstod. Efter slutsignalen sökte vi upp Törna för en kommentar i omklädningsrummet men han var tyst. Törna avskydde våld och han var nog chockad.

På vägen hem till Vadstena stannade vi till i Petters föräldrahem utanför Askersund för att fika. Mellan kaffeklunkarna ur finporslinet återgav vi mustiga detaljer ur den makabra tillställningen några mil norrut.

Vi hoppades mycket på Uffes bilder men bara en var användbar. Det var inte ovanligt att Bladets kameror svek oss i skarpt läge. Övriga medier slog på stort och Aftonbladet hade ett mittuppslag.

Jag har i efterhand läst om tillställningen i Fotboll 1970 (Brunnhages förlag). Under rubriken Strama åt tyglarna avfärdade krönikören Wille Engdahl matchen på sex rader. Märkligt.

Törna var kvar i ÖSK till 1975. Hans karriär stördes av efterhängsna knäskador. Han avslutade med ett par säsonger i Forward.

 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna