Fortsätt till huvudinnehåll

Gratis smakar bäst

 

 

Det mänskliga psyket är märkligt.

 Här lämnar man in bilen på service som kostar 5 000 spänn och blir glatt överraskad över en liten påse Ahlgrens bilar på backspegeln. Jo, somliga näringsidkare vet hur man tillfredsställer konsumentens ego med små medel.

I yngre dar var jag säljare på Luxor i Motala. Kunderna (återförsäljarna) överöstes med träningsoveraller, t-shirts, pennor, cigarettändare och annat smått och gott. Dessa presenter var till för att hålla dem på gott humör men kunde också ställa till förtret. Gud nåde den säljare som inte såg till att kunden fick den senaste modellen av blågul träningsoverall i poplin. Minns särskilt den radiohandlare i Falun som skällde ut mig för att inte tillräckligt många kulspetspennor funnit vägen till hans skrivbord. Lite larvigt kan tyckas för radiohandlarna hade i regel en privatekonomi som tillät inköp av ett otal overaller.

Gratis är alltid gott och högst av allt smäller naturligtvis ett välförsett gratis groggbord. (Whisky, konjak, gin och rom). Men det var många år sedan man fick ta i från tårna vid ett sådant.

Rea på Manfreds?

En tung vinstlott drog Vadstenas kommunstyrelseordförande Peter Karlsson (M) när han fick ett 20 minuters videomöte med kronprinsparet härförleden. Karlsson hade förberett sig väl och hade dragit på sig en mörk kostym (rea på Manfreds?). Vi kunde läsa om mötet i en sexspaltig artikel i Östgötatidningen.

Kronprinsparet var vänliga, informella och chosefria och ställde initierade frågor om hur Vadstena och dess näringsliv klarat året med Corona berättade Peter. Specifikt frågade kronprinsparet hur det gått för stans restauranger. (Serveras slottsstek?)

Bättre gratisreklam kan inte en ks-ordförande få och han kan se fram emot valet 2022 med tillförsikt. Men en jämförelse med groggbordet då? Jag röstar för det senare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom