Det mänskliga psyket är märkligt.
Här lämnar man in bilen på service som kostar 5 000 spänn och blir glatt överraskad över en liten påse Ahlgrens bilar på backspegeln. Jo, somliga näringsidkare vet hur man tillfredsställer konsumentens ego med små medel.
I yngre dar var jag säljare på Luxor i Motala. Kunderna (återförsäljarna) överöstes med träningsoveraller, t-shirts, pennor, cigarettändare och annat smått och gott. Dessa presenter var till för att hålla dem på gott humör men kunde också ställa till förtret. Gud nåde den säljare som inte såg till att kunden fick den senaste modellen av blågul träningsoverall i poplin. Minns särskilt den radiohandlare i Falun som skällde ut mig för att inte tillräckligt många kulspetspennor funnit vägen till hans skrivbord. Lite larvigt kan tyckas för radiohandlarna hade i regel en privatekonomi som tillät inköp av ett otal overaller.
Gratis är alltid gott och högst av allt smäller naturligtvis ett välförsett gratis groggbord. (Whisky, konjak, gin och rom). Men det var många år sedan man fick ta i från tårna vid ett sådant.
Rea på Manfreds?
En tung vinstlott drog Vadstenas kommunstyrelseordförande Peter Karlsson (M) när han fick ett 20 minuters videomöte med kronprinsparet härförleden. Karlsson hade förberett sig väl och hade dragit på sig en mörk kostym (rea på Manfreds?). Vi kunde läsa om mötet i en sexspaltig artikel i Östgötatidningen.
Kronprinsparet var vänliga, informella och chosefria och ställde initierade frågor om hur Vadstena och dess näringsliv klarat året med Corona berättade Peter. Specifikt frågade kronprinsparet hur det gått för stans restauranger. (Serveras slottsstek?)
Bättre gratisreklam kan inte en ks-ordförande få och han kan se fram emot valet 2022 med tillförsikt. Men en jämförelse med groggbordet då? Jag röstar för det senare.
Kommentarer
Skicka en kommentar