Marcus Bodin Öberg bor sedan tre år på Sörby, det snabbt växande villaområdet ett par kilometer söder om stan. Han har skrivit ett Mjölbyförslag till kommunfullmäktige om att öppna upp Svartån mot villorna.
Marcus har helt rätt. Han är inne på samma tankegångar som jag förde fram i bloggen 2015. Sörbyområdet utnyttjas inte till sin fulla potential. Området har vackra vita villor, välskötta trädgårdar och välväxta björkdungar. Det händer att rådjur och harar vågar sig fram under tidiga morgnar.
Sörby har många fördelar. Det ligger halvvägs ut på landet men ändå nära stan. En smart placerad GCM-väg under Järnvägsgatan underlättar kommunikationen för den som inte är bilburen. Om du har hyggligt flås är du vid järnvägsstationen på drygt tio minuter.
Men något saknas. Den som besöker området för första gången anar inte att Svartån flyter förbi bakom den täta ridån av lövträd och sly. Följ Sörbyleden ner mot kommunens råvattenintag och du ser möjligen ån om du anstränger dig. En varsam hantering av motorsågen öppnar vattenvyerna för boende och besökare.
Att kommunen i sin exploatering av området inte velat lyfta fram vattendraget förvånar mig. Med bostadsprojekt som Svartå Strand och kvarteret Hövitsmannen har kommunen i sin marknadsföring varit ivriga att påpeka närheten och utsikten över Svartån.
Jag vill minnas att när Sörby var centrum för O-ringen 2007 byggde militären en enkel bro över ån. En permanent bro skulle skapa ett suveränt promenadstråk på både väster och öster sida om vattendraget. Eller varför inte en enkel brygga med badmöjligheter?
Det finns en annan del av Svartån som inte heller kommer till sin rätt. Jag tänker på delen från Svartåliden till Egebylund, ett av stans vackraste promenadstråk men där ån är svår att hitta bakom alla träd. Jämför gärna med hur Tranås dragit nytta av Svartån.
Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag. Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd
Kommentarer
Skicka en kommentar