Det sjuder av aktivitet i Mjölby och mest i kommunens sydvästra del – Väderstad. Inte illa marscherat av en tätort som för tio år sedan betraktades som ett gupp på E 4 på vägen mot Ödeshög och Jönköping.
Den stora betongsilon som dominerat landskapsbilden i decennier fick rivningslov i oktober 2021 och ska ge plats för bostäder och en ny lokalisering av ICA-affären är det tänkt.
Det verkar som om det planerade Upplevelsecentret för mat ligger närmast i pipelinen då kommunfullmäktige i förra veckan beslutade att köpa 25 hektar mark av kyrkan söder om skolområdet. De största optimisterna tror på byggstart redan 2025 fast det datumet är jag lite skeptisk till. Inget bygge av någorlunda format slipper väl överklaganden numera.
Corren utropar att det finns 40 intressenter till Upplevelsecentret (kan ingen reklammakare hitta en kortare och slagkraftigare benämning?) bland annat Väderstad AB, Swedbank och kommunen, men många intressenter behöver inte alltid vara en styrka. Ni vet det där talesättet med fler kockar och sämre soppa.
Som mångårig tidningsreporter i västra Östergötland har jag sett åtskilliga storvulna projekt begravas i tystnad men den här gången tror jag projektet realiseras även om det inte går så fort och lätt som informationen på fullmäktigemötet gav uttryck för. Men man ska nog avvakta med sådana prognoser tills planerna fått fastare konturer.
Vad hitta på för att ge projektet stadga och kontinuitet? Jag föreslår att restaurangutbildning vid Dackeskolan flyttas till Väderstad så att Katarina Westerlund och hennes tävlingssugna adepter får fritt utlopp för sina ambitioner. Hitta också ett sätt att involvera Skänninge Statt i projektet för jag tror inte att konkursförvaltaren Kristian Jensen hittar en ny köpare till konkursboet och förr eller senare hamnar den ärevördiga gamla byggnaden i knät på kommunstyrelsen. Två år har gått sedan konkursen.
Det måste väl vara en upplevelse för en nutida restauranggäst att sätta sig till bord vid stärkta linnedukar under kristallkronorna i Oscarianska matsalen? Ett tips jag delar med mig utan att kräva konsultarvode. (OBS! Ironi).
Den gemensamma nämnaren för ortens uppgång heter förstås Väderstadverken. Tillverkaren av jordbruksmaskiner, som på några få decennier vuxit till en miljardindustri med dotterbolag i såväl USA som Ukraina, är navet i bygden.
Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag. Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd
Kommentarer
Skicka en kommentar