Fortsätt till huvudinnehåll

Tio i topp enligt bloggen

1. De okända miljardärerna på slätten. 10.456 2. Greven gav Motala ett gott skratt. 7.065 3. Döden ständigt närvarande på Romanäs. 4.765 4. Mytbildningen kring Luxorbranden. 3.140 5. Enslingen på Fjuk. 2.149 6. En livsmedelsbutik för mycket. 1.942 7. Inga nyheter är goda nyheter. 1.715 8. En liten bild på ett stort lag. 1.580 9. Ursprunget till Boxholms bruk (säteriet). 1.547 10. Skänninge Statts konkurs 2020 1.457 Kommentar: En Tio-i-topp lista över mina blogginlägg. Började 2011 efter att ha latat mig som pensionär ett par år. Skrivsuget kom tillbaka vilket förvånade mig. De okända miljardärerna på slätten toppar med över 10.000 läsare. Ingen större journalistisk prestation eftersom jag läste i affärspressen hur många miljarder medlemmar av familjen Svensson i Skänninge plockar ut ur Runsven AB. (ägare till ÖoB). Desto nöjdare med ”greven” Pertti Ylermi Lindgren som snurrade upp hela Motalas Societet på 1960-talet, inklusive Rotary och Luxordirren, innan han greps. Den historien har allt och den läses fortfarande. En bedragare värdig en jämförelse med filmfiguren Raskenstam. Berättelsen om Romanäs sanatorium utanför Tranås med 4.765 läsare förvånade mig eftersom jag berättade historien i Corren redan 2004. Annie Svärd, 76, skrev om sina 20 år på sanatoriet, som var Sveriges första i sitt slag. Den pampiga huvudbyggnaden är unik. Mytbildningen kring Luxorbranden 1976 ligger också högt på listan och där var jag personligen på plats. Min arbetsplats låg cirka 60 meter från brandplatsen. Fram till 1976 var det Sveriges största industribrand som fick stora konsekvenser för företaget och dess anställda. Enslingen på Fjuk, Erik Zetterblad, var en fullträff eftersom jag träffade honom och fotograferade honom när jag var cirka 12 år gammal. Den bilden hamnade i ett brittiskt TV-program om Göta kanal och i tidningen Släktforskaren. Mjölby har varit min bostadsort i 40 år och nyheten om Coops nedläggning i Mjölby 2017 efter sex förlustår lockade 1.942 läsare. Kändes gott att snuva min gamla arbetsgivare på den nyheten. Tips från en polare som läser branschpress. Fotboll är ett stort intresse och en liten bild på stort lag lockade till 1.580 visningar där bland annat Uffe Jönsson i Vadstena berättade om sina minnen med Platenskolans lag som gick till semifinal i riksomfattande Kronprinsens pokal hösten 1969. Jag kände alla lagmedlemmar som var mina skolkamrater. Något inlägg som var värt fler visningar? Jo, Knarktorparna på Mossen (1 december 2013) var en historia som var värd fler läsare än 288. Tycker att den hade allt: knarkaffärer, nattliga transporter och busar som till slut hamnade i finkan. Blev osams med snuten också. Här finns också många inlägg med cirka 1.000 läsare och det är siffror jag är glad åt. Vad som avgör vilka inlägg som får många läsare eller inte kan jag inte analysera. Det handlar om algoritmer och be mig inte beskriva vad det är. Så här i efterhand ser jag att guldåren var 2012-2014. När jag skrivit personliga minnen från små orter som Vadstena, Skänninge och Väderstad har responsen varit stor även om det inte handlar om stora pengar som i Runsvens fall. De allra flesta inläggen har lockat 100-200 läsare och den allra sämsta var 26. Livet är upp och ner även i bloggvärlden. Jag har skrivit 1.458 inlägg med totalt 618.365 visningar vilket gör ett snitt på 424. Så har även statistiken fått sitt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom