Fortsätt till huvudinnehåll

Gym vid gym vid gym jag såg


 
Företagen köar för att bygga på Kungshöga (kv Motorn).
Har Mjölby svenskt rekord i antal gym för småstäder? Häng med på en snabb inventering längs gator och torg.

Vi börjar med gymet på Järnvägsgatan, fortsätter till gymet på Kungsvägen 49 och sedan västerut till Fitness for You på Kungsvägen 65. Gör en avstickare till Lundbybadet och till Gotahälsan. (Jag är osäker på om landstingets rehab på Burensköldsvägen ska räknas som gym) samt Crossfit på Skänningevägen där BTK Möllan höll till förr.

Och nu aviserar Wilhelm Stark att han avser att bygga ett nytt gym, eller något ännu maffigare, och bli granne med Jysk och Rustas blivande varuhus på Kungshöga. Förutom Lidl finns också Askling Bil och Cykel & Fritid på platsen.

Wilhelm Stark är ganska vag i sina svar när Corren frågar honom om hans planer men bygget blir säkert något extra (padelhall?) för han tillhör den resursstarka företagarfamiljen Stark i Väderstad. Om hans planer blir verklighet blir det sju gym inom en radie av ett par kilometer.

Kvarteret Motorn, som det officiella namnet lyder, har varit intressant för Mjölbys köpmän tidigare. För 20-30 år sedan ville ICA etablera sig där men förvägrades en planändring av kommunen. Lösningen blev den nuvarande ICA-lokalen som hyresgäst hos Bostadsbolaget vid ån. 

En lösning som dåvarande kommunchefen Henry Jansson och fastighetschefen Torgny Kåberg sydde ihop till de flestas belåtenhet.
Just nu är trenden att alla vill till Kungshöga och de som inte vill till Kungshöga vill till Viringe. Med den här utvecklingen hamnar Galleria Kvarnen alltmer i bakvatten.

Sju gym men bara en skoaffär. Om det är ytterligare någon gymägare som söker centralt belägen tomt så finns ju alltid kv Lärdomsljuset vid Kungsvägen. Den där tomten där byggförsök inleddes redan 2011. Skandal är ett ofta missbrukat ord men det har fog för sig i detta fall. Ta en titt på bilden här nedan.

 God middag!

Kv Lärdomsljuset. Mjölbys skräpigaste?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.