Fortsätt till huvudinnehåll

Ett överdimensionerat badkar


Eldrift, hög fart och ljudlös.

X Shore lanserade Eelex 6500 på Allt för sjön våren 2018.

Ett högteknologiskt kraftpaket med en toppfart på 40 knop och en marschfart på 25 knop. Det innebär att man når Hjo från Motala på 45 minuter. Laddtiden är åtta timmar och räckvidden är 100 nautiska mil (cirka 180 km) på en laddning. Båtens totalvikt är 1,8 ton.

Ett inlägg på Facebook i veckan gjorde mig nyfiken och det var inte svårt att hitta fakta via Google.
 
Detta är den längre varianten på åtta meter.
Superentreprenören Konrad Bergström på Lidingö har involverat Rolls Royce och Chalmers i Göteborg i utvecklingsarbetet. RR har jobbat med propeller och roder. Storebro i Vimmerby bygger skrovet.
Båten har fått ett tyskt designpris men jag tycker att den ser ut som ett överdimensionerat badkar även om det finns tilltalande inslag i den minimalistiska inredningen.

Farkosten kommer aldrig att bli något för en majoritet av den båtintresserade allmänheten. Det sätter prislappen på 2,8 miljoner kr stopp för. Prislappen visar att Eelex är inget för östgötska insjöar men det lär nog dyka upp en och annan i Stockholms skärgård, kanske på Solsidan.

En titt på bokslutet visar att än så länge är det röda siffror på resultatraden.

I oktober skrev Hamnen.se att X Shore fått in 16,5 miljoner kr via crowdfunding vilket lär vara ovanligt i båtbranschen. 432 investerare har lättat på lädret. Fortsättning lär följa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.