Fortsätt till huvudinnehåll

Wetterns viktigaste match


Olika falla ödets lotter. Medan LHC värvar Markus Ljungh med en månadslön på 325 000 kronor kämpar HC Wettern i Vadstena för sin existens. Ishallen är illa åtgången av tidens tand och pengar saknas för renovering. Många idrottsvänner blev förskräckta när ett tjänstemannaförslag förordade nedläggning inför onsdagens möte i kommunstyrelsen. Nu blev det dessbättre inte så utan förslaget återremitterades och kommundirektören fick uppdraget att undersöka alternativa driftsformer inför höstens budgetarbete. Riktigt vad ”alternativa driftsformer” innebär vet jag inte men det verkar som om kommunen fiskar efter ett större sponsorstöd från näringslivet, eventuellt delägarskap.

En eventuell nedläggning skulle vara svår att ta in för undertecknad som bevakat många spännande lokalderbyn mot MAIF på 60- och 70-talen. På den tiden hette klubben IK Wasa och innehöll lokalt förankrade profiler som Putte Nilsson, Uffe Jönsson, spelande tränaren P-A Jonsson, Lasse Petterson, burväktaren Janne Rådefeldt, Janne Hernstedt, Mulen Oskarsson och mannen med det fruktade slagskottet Bengt-Göran Wissman från Hästholmen. Om lokalderbyna gick på fredagskvällarna var det av någon anledning extra festligt på Kungsvalla. Det var tillställningar som satte krydda på tillvaron för en ung sportjournalist och åtskilliga Vadstenabor.

Hunnen så här långt in i texten erkänner jag att jämförelsen med LHC inte är relevant. Elithockey är numera en del av underhållningsindustrin och har föga gemensamt med amatöridrott. Men glöm inte att elitlagen hämtar sina talanger i klubbmiljöer som Wettern, MAIF eller Mjölby Hockey. Det är små, resursfattiga klubbar som utgör basen i hockeypyramiden.

Jag sammanfattar: Wettern lyckades freda sin blå linje denna gång men faran är inte över. Höstens budgetberedning blir utomordentligt viktig och Wetterns styrelse får nog förbereda sig på att ta en större andel av ansvaret för hallens drift. Hösten blir lika spännande som slutperioden i ett lokalderby mot MAIF. Wetterns viktigaste match återstår.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.