Fortsätt till huvudinnehåll

Miljonrullning i MSE

 

Stora saker händer på den regionala energimarknaden. Tekniska Verken vill ha full kontroll över elhandelsbolaget Bixia och köper aktier för 43 miljoner kr från Mjölby Svartådalens Energiverk (MSE). Även andra mindre delägare i Bixia får anbud på sin del.

Affären berör inte Mjölby kommun direkt men eftersom kommunen är minoritetsägare i MSE så var den uppe i kommunstyrelsens möte på onsdagen. Ärendet ska också upp på nästa kommunfullmäktige möte för godkännande men det kan betecknas som en formalitet.

Motivet för Tekniska Verkens uppköp är att energimarknaden är en bransch med osäkra framtidsutsikter och låga marginaler. Tekniska Verkens ledning vill ha kontroll över hela distributionskedjan och en stor spelare har lättare att hävda sig.

Kraftverket i Öjebro är ett av flera kraftverk i Svartån som MSE äger.

De 43 miljonerna kommer inte kommunen till del. De hamnar i MSE:s kassa.

-Pengarna kommer väl till pass för MSE står inför en investeringstung period, säger kommunstyrelsens ordförande Cecilia Burenby (S).

Det här med korsvist ägande är inte lätt. Tekniska Verken är sedan några år majoritetsägare i MSE med 51 procent medan Mjölby kommun har 49 procent. Så Tekniska Verken är både köpare och säljare i den här affären.

Bixia är ett elhandelsbolag för södra och mellersta Sverige. Bolaget omsatte 2,3 miljarder kr 2019 med en vinst på 20,9 miljoner kr. Klas Gustavsson, före detta vd på MSE och bosatt i Sya, är en av styrelseledamöterna.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.