Fortsätt till huvudinnehåll

Känner du någon adrenalinjunkie?

I kommenterarna till fotbolls-VM fick jag lära mig ett nytt ord, ”adrenalinjunkie”. Det var en psykolog som nämnde ordet i en tidningsartikel om tränare, ni vet de där kostymklädda herrarna som far runt som tättingar i tekniska området och skäller på fjärdedomaren. Om Chris Härenstam kompletterar med nördiga upplysningar om skonummer, kragnummer, uppväxtort och moderns förnamn så vet du att det handlar om ett av branschens högdjur.

En adrenalinjunkie är en person som alltid ska stå i centrum, söker oavbrutet adrenalinkickar och har ett enormt kontrollbehov, förklarade hjärnskrynklaren. Låter inte som någon sympatisk person.

Under min tid som försäljare på ett elektronikföretag på 70-talet hade jag en adrenalinjunkie som chef fast ordet var inte uppfunnet då. Han rusade upp kl 5, drack ett glas ljummet vatten för att få igång kroppen, satt bakom skrivbordet vid 7, smällde i dörrar, skällde ut medarbetare, avverkade massor av telefonsamtal och rusade ut en sväng på fabriken. Först efter lunch hade han gått ner i varv och då kunde man försiktigt närma sig honom med sitt ärende. Hade han varit bortrest ett par dagar forsade han in på kontoret med följande glada tillropp: Vad har ni sålt idag, era gamla slapptaskor?"

Hur skulle en adrenalinjunkie fungera i golf? Inte särskilt bra, tror jag. Under mina 40 år i sporten har spelet fungerat bäst när man halvt frånvarande, pratat om ditten och datten och i förbigående puttat i en och annan birdie och bogey. (Okey då, felfinnare där, flest bogeys är det fråga om).

Har jag någon adrenalinjunkie i den golfande bekantskapskretsen? Kanske en, vars även i normala fall omfattande verbalitet når oanade höjder över en missad kortputt eller dito bunkerslag.

Den som forsar banan fram med enbart adrenalin som bränsle behöver påfyllning efter ett par timmar. Något för Gunder i kiosken att utöka sortimentet med?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom