Fortsätt till huvudinnehåll

Lösning för stationshuset - men vad kostar det?

Skänningekulturen AB övertar stationshusets drift. Men först ska Mjölby kommun köpa fastigheten av Trafikverket. Den nyheten finns att läsa på Correns hemsida idag. Därmed är ett problem eliminerat för såväl alliansen som oppositionen.

Skänningekulturen AB är ett dotterbolag till Anne-Marie Svenssons Förvaltningsbolag AB. Anne-Marie Svensson är okänd för allmänheten men välkänd i Skänninge, dotter till Runsvengruppens grundare Rune Svensson och änka efter Tomas Svensson. Hon är alltså en av aktieägarna i Runsvengruppen, en av länets lönsammaste koncerner.

"I uppgörelsen med Skänningekulturen AB ingår avsatta medel för upprustning."

Den formuleringen oroar mig. Hur mycket pengar skickar kommunen med? Familjen Svensson, som kontrollerar Runsvensgruppen, är skickliga affärsmän och inte direkt kända för att idka välgörenhet.

Hoppas att artikeln i Correns papperstidning bringar klarhet på den punkten i morgon.

Kommentarer

  1. Nej, Corren kastade inget nytt ljus över avtalet. Summan i "avsatta medel för upprustning" (vilken sällsynt byråkratisk formulering) är hemlig. Vad nu detta hemlighetsmakeri ska tjäna till. När avtalet ska klubbas i kommunstyrelsen måste alla siffror hamna på bordet. Jag har hört mig för i stadshuset och en kvalificerad gissning är att det handlar om två miljoner kr, samma summa som det ursprungligen var tänkt att renoveringen skulle kosta.

    Hur som helst en framgång för kommunalrådet Monika Gideskog (M). Aktiviteten ökar mot slutet av mandatperioden.

    SvaraRadera
  2. Nu tror inte jag att Minica har varit den drivande i denna fråga precis som i alla andra frågor i vår kommun. Politik saknas nämligen med sittande majoritet.
    Miko

    SvaraRadera
  3. Men både Sten-Åke Andersson och din egen gruppledare berömmer ju Monika i Corren. Sen har du rätt i att det inte hänt så mycket för övrigt under mandaatperioden.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna