Fortsätt till huvudinnehåll

Lokalpoltiker slår in öppna dörrar

Tre möten i Väderstad, Mantorp och Skänninge med karaktären av rundabordssamtal samt en avslutande skarp debatt i Gästisparken. Så ser den lokala valrörelsen ut enligt dagens nummer av Corren.

Tidningen har låtit kommunalpolitiker på de tre tätorterna lista de viktigaste valfrågorna. Åtminstone två slår in öppna dörrar.

Fredrik Holmer (M) i Väderstad tycker att det viktigaste är att underlätta för mer bebyggelse och att skolan ska vara kvar. Skolan kvar? Har inte hört ett knyst om att skolans existens på något sätt skulle vara i fara.

Birgitta Gunnarsson (C) säger att en ny idrottshall ligger Skänningeborna varmt om hjärtat och därmed är väl beslutet om en ny hall i praktiken fattat. Oppositionsrådet Carina Jönsson (S) har ju hävdat samma sak under fyra år. Birgitta tycker också att uppställningsplatsen för husvagnar på Väderkvarnsbacken ska genomföras så som det är tänkt. Varför har då i princip ingenting hänt under mandatperioden? Alliansen har haft alla möjligheter att genomföra bygget istället för att utreda i oändlighet. Eller har Fredrik indirekt avslöjat en nyhet?

Rainer Fredriksson (S) får representera Mantorp. Han har tagit detaljhandeln under sina vingars skugga och ser utvecklingen av Mobilia som en viktig fråga. Bygg- och vitvaror skulle vara ett bra komplement till det nuvarande sortimentet, tycker Rainer. Men att öppna butik är väl ingen kommunal angelägenhet. Det är väl upp till de kommersiella aktörerna att fatta ett sådant beslut om marknadsmässiga förutsättningar finns. Mjölby kommun har väl aldrig lagt hinder i vägen för Mobilia genom att neka bygglov? Noterbart är att ingen av de tillfrågade har synpunkter på den höga ungdomsarbetslösheten.

Min slutsats är att det finns ingen kommunal fråga som kan påverka utgången av kommunalvalet. Resultatet blir en spegling av riksdagsvalet. Man får dock glädja sig åt en avslutande debatt i Gästisparken. För fyra år sedan vägrade parterna att debattera med varandra om lokala frågor. Det måste ha varit unikt för svensk kommun med 25 000 invånare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom