Fortsätt till huvudinnehåll

Två stora företag - två olika problem




Det är 15 kilometer mellan kommunens två största privata arbetsgivare Toyota Material Handling (BT) och Väderstad-Verken.  Båda är verksamma i verkstadsindustrin och brukar klaga på brist på kompetenta svetsare men där upphör likheterna. Toyota ingår i en av världens största fordonskoncerner medan Väderstad-Verken är familjeägt. De senare gödslar lokala medier med pressmeddelanden medan det kan gå år mellan presskonferenserna på Toyota.

Toyota kör så det ryker och efterfrågan på elektriska lagertruckar är mycket stor. Väderstad-Verken har efter många år av oavbruten uppgång tvingats varslat 100 anställda i september.. Konflikten i östra Ukraina har minskat efterfrågan radikalt på en marknad där företaget tidigare levererat 200 maskiner om året till nuvarande 25.

Men nu hettar det till på Svarvargatan. Produktionen bedrivs i tvåskift och i många år har kvällsskiftet haft en ledig fredag. Det vill företagsledningen ändra på för att bättre utnyttja resurserna i en konjunktur med stor efterfrågan. Det finns enligt chefen för BT Products ingen möjlighet att ta in mer personal. Facket har sagt nej och i början av veckan strandade de lokala förhandlingarna. Om ingen öppning nås gäller de nya arbetstidsreglerna från årsskiftet. Metallfacket säger att en ledig fredag är nödvändig för att återhämta sig efter en vecka med arbete fram till midnatt. Centrala fackliga företrädare säger att det är ovanligt att parterna inte kommer överens i de lokala förhandlingarna. Toyota är ett undantag i Sverige.

En källa med mångårig erfarenhet från verkstadsgolvet säger att det pågår en ”japanisering” av Mjölbyverkstaden. Steg för steg tar företagsledningen beslut som strider mot den svenska mentaliteten och traditioner på arbetsmarknaden. Kulturkrocken är inte över trots att Toyota ägt BT sedan tolv år.

För att sammanfatta. Mjölby har ett framgångsrikt, lokalt ägt företag som måste säga upp personal på grund av omständigheter man inte råder över.

Mjölby har ett lokalt baserat, multinationellt företag med fulla orderböcker och kapacitetsproblem.  Var föredrar du att jobba?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna