Fortsätt till huvudinnehåll

Hur mår Mjölby?


Hur mår Mjölby två månader in på nya året? Ganska bra skulle jag tro mätt mellan tummen och pekfingret. Väderstadsverken och TMH (Toyota Material Handling) går som tåget gjorde förr och bostadsbyggena fortsätter på Sörby och i Mantorp. En viss avmattning på efterfrågan på bostadsrätter har vi dock märkt på Svartå Strand. Ett bekymmer är förstås utvecklingen på Galleria Kvarnen som numera är kommunägt.

Nu har också Östgötatidningen och Östgöta Corren (18/2) bekräftat min nyhet (27/1) om att Rusta och Jysk gör gemensam sak och bygger nytt mellan Lidl och E 4. Som gammal nyhetsjägare finner jag det stimulerande att min lilla blogg med som mest 1 500 läsare agerar draglok åt länets största dagstidning.

Vad drar vi för slutsatser av detta? Att handeln i stort mår bra i Mjölby och har goda framtidsutsikter om Rusta och Jysk har sökt byggnadslov för att bygga nytt, men att konsumenterna inte trivs i Galleria Kvarnen i dess nuvarande form. Kanske kan en etablering av Östenssons lösa upp knuten?

Gallerior av liknande typ har problem i hela landet, även i större städer, men det är föga tröst för köpmännen när innehållet i dagskassan sinar.

Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken över hur Domkapitlet beslutar om överklagandet av hur Folkungabygdens pastorat hanterar kyrkans pengar. 1,6 miljoner kr till Wienerbageriet är mycket pengar. Pastoratet ska ju bygga upp en koncern med konditoriet som bas.

Väderstad upplever något av en renässans. Marcus Kräftor mångdubblar kapaciteten i kokeriet och öppnar en delikatessbutik med andra skaldjur från västkusten. Kul att höra men att kalla trakten för Östergötlands Österlen är väl att ta i? Det krävs minst en Lundell för att sprida glans över bygden. Och vad har hänt med Slättas lirare i VIK? Vilken division håller laget till i?

Så över till idrottens värld. Med MAI i div III finns goda förutsättningar för en spännande säsong på Vifolkavallen. Föreningen nysatsar och värvar spelare som aldrig förr. Mina besök på Vallen har varit fåtaliga de senaste åren men nu ska det bli ändring.
 
30 år sedan denna skönhet skapades.
Och så har vi ett jubileum att se fram emot på sensommaren. Det är då 30 år sedan 18-hålsbanan på Miskarp invigdes med Ingemar Johansson som främsta dragplåster. Detta ska firas grundligt med olika arrangemang berättar klubbchefen Viktoria Schedin. Invigningen 1989 gynnades av vackert väder och stor publik. Alla besökare var kanske inte så intresserade av golf men var nyfikna på Sveriges kanske största idrottslegendar. Vilka som fick äran att lotsa Ingo runt banan har diskuterats i sociala medier men troligen var det Maj Dahlström, som var en av klubbens grundare, och den lovande junioren Per Klasson.

Så här i februari månad känns det långt till gröna gräsmattor och spännande matcher. Man får bita ihop och konsumera TV-idrott tillsvidare. Glöm inte chipspåsen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna