Fortsätt till huvudinnehåll

Njurbälte på!


Ingen Rally-Rille satsar här.


Västra delen av Järnvägsgatan, den som är närmast ”Japanrondellen”, ska förses med ett nytt dynamiskt farthinder. Arbetena startar på måndag. Farthindret är av ett nytt slag och består av en lucka som fälls ner sex centimeter i vägbanan om bilen körs för fort. Tillräckligt djupt för att luftfärden ska upplevas som obehaglig för bilens förare och passagerare. Projektet är beräknat till en miljon kr varav 625 000 kr kommer från Trafikverket. Tre sådana farthinder finns redan i Linköpings kommun. (Mjölby kommun gör inget som inte först prövats i Linköping)

Gott och väl med det men hur ser farthindren ut i andra delar av Mjölby tätort?

Vi kan ta en annan del av Järnvägsgatan som exempel mittemot järnvägsstationen. Där finns tre upphöjda farthinder och övergångsställen som efter några års tjänstgöring är i ett bedrövligt skick. Djupa hjulspår och tvära övergångar mellan gatstenarna. Här skrapar du i underredet även om du kryper fram. Det finns tre sådana övergångsställen på en begränsad sträcka. Att den stenlagda gatan också böljar en del köper jag för lokalfärgens skull. På den här korta sträckan rekommenderas njurbälte även om du är en laglydig förare utan rallyambitioner.

Varför inte renovera befintliga farthinder innan man bygger nytt för dyra pengar frågar sig vän av ordning? Såvitt jag vet utgår inga statliga bidrag för underhåll och det är väl där skon klämmer.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom