Fortsätt till huvudinnehåll

Allting går igen


Allting går igen.

För 50 år sedan var det polisjakt på trimmade mopeder och idag kontrolleras A-traktorer.

För er som inte har Corren kan jag berätta att polisen genomförde en razzia på Trojenborgsskolan i Skänninge i måndags. Åtta fordon påträffades och ingen klarade kontrollen utan anmärkningar. Samtliga saknade hastighetsbegränsningar och flera fordon bogserades till Linköping för teknisk undersökning. Risk för böter för dess unga ägare.

Ingripandet ledde till diskussioner mellan polisen och traktorernas ägare och skolpersonalen hade svårt att få in sina skyddslingar till lektionerna. Polisen gjorde en liknande kontroll på Stenbockskolan i Boxholm för två år sedan med samma resultat och samma upprörda känslor från tonåringarna och deras föräldrar.

Polisområdeschefen Björn Borg kommenterade Skänningerazzian på Facebook och fick många kommentarer varav de flesta var positiva. Bland dem som kritiserade polisens arbete fanns också föräldrar.

När jag läser texten ler jag lite igenkännande. Detta är ju en repris på 1960-talets mopedtrimning. I min hemstad Motala kunde ingen fisa runt på en läcker Puch eller Zündapp i 30 km/tim när motorn var kapabel till det dubbla genom ett enkelt ingrepp i cylindern. Rekordet hade den polare som fick en ny vit Puch Dakota och åkte till en kompis verkstad. En halvtimme senare var han ute på gatan igen och det gick betydligt fortare än 30 km.

Polisen hängde på och ibland blev det biljakter och det var inte alltid polisens långa arm vann. Mopedslynglarna drog iväg på stigar och i parker där polisen inte kunde ta sig fram. Parken mellan Ostdalsgatan och Herrgårdsgatan (vi pratar om stans norra sofistikerade del) var en utmärkt smitväg liksom alla hörn och stigar på Ekön. Övningarna summerades på kvällen hos Trötte Teodors korvkiosk på Medevivägen och samtliga hastigheter angavs med moms. Det var särskilt roligt att finta bort en trind poliskonstapel som kallades Derby.

Varför Motalapolisen inte åkte till skolgårdarna dagtid och kontrollerade mopederna är för mig en gåta. Var det roligare att sladda runt på stan med Buicken?

När någon åkte fast var det inte lika roligt. Föräldrakontakt, böter och ett försenat lämplighetsintyg var vanliga påföljder. Fast mopedbusen var förstås rastens kung ett par dagar för närkontakt med polisen gav en viss status. På den tiden skulle ingen förälder komma på idén att kritisera ordningsmakten offentligt.

Blev mopedtrimning inkörsporten till den kriminella banan? Nja, knappast. Dåtidens mopedtrimmare är idag stadgade män med villa, Volvo och vovve. Samt en och annan altan som ska byggas till. Dagens förare av A-traktorer lär gå samma smala väg.

Polismannen Björn Borg säger till Corren att olagliga A-traktorer är ett konstant problem. Ja det finns alltid motorintresserade unga män med kliande gasfötter i generation efter generation.

To be continued.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.