Fortsätt till huvudinnehåll

En glädjande nyhet


Östnytt har gjort ett nerslag i Mjölby. Reportern Carl Bruno Tersmeden intervjuar kommundirektören Dag Segrell i Galleria Kvarnen. Kommunens köp av gallerian presenteras som en nyhet fast köpet skedde för ett och ett halvt år sedan.

Reportaget innehåller ett sakfel när det påstås att Mjölby saknar köpcentrum utanför stadskärnan. Vad kallas Depoten i Mantorp och det växande Viringe då?

Hur har det gått för kommunen att hitta nya hyresgäster? Inte så bra. Det har snarare försvunnit butiker än tillkommit nya. Den stora förändringen är väl att kommunen lösgjort ytor på övervåningen (gamla Folktandvården) för att bygga nya kontorslokaler.

Dag Segrell säger i reportaget att kommunen inte ser sig som en långsiktig ägare utan ambitionen är att förbättra gallerian så att en privat aktör köper den. Den nöten blir nog svår att knäcka. Svensk Handel har gjort en utredning som säger att inom tio år har var fjärde butik försvunnit i landet. E-handeln är den utpekade boven och dess utveckling lär ingen kunna stoppa.
Snart ett minne blott.

Onsdagens nummer av Corren innehöll en glädjande nyhet. Berg- och dalbanan på Järnvägsgatan utanför Resecentrum byggs om i höst. Betongplattor ska ersätta gatstenarna vilka inte höll för trycket från de tunga bussarna.

Min rygg och mina njurar tackar för detta.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom