Fortsätt till huvudinnehåll

Nytt användningsområde för Plastic Padding



Några noteringar om veckan som gått.
-      I fredags gjorde jag årets golfpremiär på Vadstenabanan i ett sagolikt varmt och vackert väder. Sydvästen som i vanliga fall plågar en på banans södra halva var mild och vänlig denna dag. Jag vet inte om Vadstena ligger i en annan klimatzon än Mjölby för på den senare är det inte premiär förrän till påsk. På Vadstenas hål nr 15 (par 5) väntade en överraskning. På hålets vänstra sida finns numera en stor damm som har dubbla syften. Dammen gör hålet svårare och hindrar till och med långt slående juniorer att gå upp på green på två slag. Det andra är att dammen samlar upp vatten från de intilliggande åkrarna. Lantbrukarnas gödning går till banan och inte ut i Vättern. Samtidigt ökar bevattningsmöjligheterna under torra somrar. Golfen är väldigt populär i dessa tider med coronavirus. Frisk luft och högst fyra personer i sällskap och inte behöver man pussas och kramas för att man gjort en bogey.

-       En sprucken gammal tandlagning ställde till problem i helgen. Godis är livsfarligt. Jag härdade ut till måndagsmorgonen och ringde Folktandvården. Nej, var beskedet, vi tar inte emot dig. Men det är ju akut invände jag. Nej, vi räknar inte fraktur som akut svarade sköterskan och rekommenderade inköp av en provisorisk lagning som heter Cavit-W. Rengör ytan först och tryck dit medlet mot den sargade tanden. Funderade en stund. Cavit måste vara den medicinska motsvarigheten till Plastic Padding men dyrare. Ni som varit med tillräckligt länge känner igen Plastic Padding som lagade rosthålen på din gamla VW eller Volvo Amazon.

-        Hamstringen av toalettpapper har gett upphov till en del mer eller mindre lyckade skämt inte minst på Facebook. Ett konditori i Mjölby säljer bakelser utformade som toapappersrullar berättar Corren. Undrar vad det är för naturlag som säger att Öst Medias tidningar måste skriva reklamartiklar om alla fånigheter som företagarna hittar på?








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom