Fortsätt till huvudinnehåll

”Liderlighet och lättja hava gott kvarter i Mjölby”


Lars Guths teckning täckte större delen av ettan.


Mjölby stad fyller som bekant 100 år i år. En vänlig granne dök upp häromdagen och lånade mig Correspondentens bilaga när stan fyllde 50 år 1970. En välmatad bilaga på 16 sidor i det gamla, stora formatet fylld av reportage, bilder och annonser.

Författare och fotografer var Bror Lindvall, Jan Hylander, Christer Elderud och Gull-Britt Ericsson och de tre senare kom jag att kampera ihop med på samma redaktion (Kanikegården) under större delen av 1980-talet. Den stora omslagsteckningen gjordes av tecknaren Lars Guth som jag också lärde känna på 80-talet

Reportagen handlade om den stora ombyggnaden av centrum, tillverkningsindustrin och att småbutikerna klarar sig hyfsat under de senaste åren. Tidningen gjorde en enkät bland ungdomar och Ola Hellman, som jag var granne med på Eldslösa på senare år, klagade över att brottarna var inhysta i en liten källarlokal och den lovande tennisspelaren Tomas Wågbrant intervjuades också. Bland övriga intervjuade ungdomar förekom klagomål över bristen på nöjeslokaler vilket varit ett genomgående tema även under den andra halvan av seklet. Kommunalrådet Bengt Tägström intervjuades om bygget av det nya centrum.

De största förändringarna ser man på företagarsidan. BT har en halvsidesannons men en majoritet av de övriga företagen är borta idag. Uhlins herr (idag Metz) visade sina medarbetare på bild och där känner jag igen Bertil Wettergren, Karl-Axel Johansson och Bengt-Olof Pettersson. Wighs färg är en annan butik jag känner igen.

Arrangörerna av Broarnas dag utlovade besök av Pekka Langer och en stor annons på förstasidan bjöd in till jubileumsfirande i hembygdsparken fredagen den 26 juni där landshövdingen Per Eckerberg höll tal.

Men den rubrik som fångade mitt öga var denna tvåspaltare: ”Liderlighet och lättja hava gott kvarter i Mjölby” . Fast det var inget som förekom 1970 utan var ett refererat av en tjänsteskrivelse från en hög ämbetsman till en annan 1816. Starka drycker var även då ett problem och vid samma tillfälle konstateras att lönnkrogar funnos i mängd. Dess besökare såg stygga ut. Ämbetsmannen uppmanade polisanstalten till skärpning.

1970 inleddes en ny epok i Mjölbys historia. Året efter genomfördes den stora kommunreformen och Vifolka, Folkunga, Skänninge och delar av Bobergs kommun hamnade under samma hatt som Mjölby stad. Det var en reform som kanske inte till fullo uppskattades av Skänningeborna?
                                                                                                                                                                                                                                                     
Enkät bland unga Mjölbybor.
                                                                                                                                                                                                                          
                                                                                                                   

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna