När näringslivsjättarna i Mjölby pekas ut blir de självklara svaren Toyota, Runsven och Väderstad. Men det finns ytterligare ett företag i skuggan av de tre stora som växer och gör goda vinster. Det säljer hamburgare i Mjölby, Motala, Linköping och Ödeshög.
För ett par månader sedan kunde vi läsa i Östgöta Correspondenten att Carina Eriksson är i full gång med att öppna sin åttonde McDonaldsrestaurang i Östergötland. Den ska ligga på Mörtlösaområdet och öppnar i november.
Hon ser glad ut på bilden och det har hon all anledning att vara. Sedan premiären på Viringe i Mjölby 199 har koncernen vuxit sakta men säkert med ökande omsättning och vinst. Fyra restauranger finns också i Linköping samt Motala och Ödeshög. Omsättningen och resultatutvecklingen har vuxit med hög fart. Corren brukar med jämna mellanrum kalla Johannes Soner för Linköpings krogkung så epitetet hamburgerdrottning för Carina Eriksson är inte överdrivet.
Hon driver inte restaurangerna privat utan genom bolaget EGCE AB (5565-9629). EGCE står för Ester Gudrun Carina Eriksson och bolaget har sitt säte i Mjölby.
Jag har studerat bokslutet och siffrorna nedan är hämtade från allabolag.se vilken i sin tur hämtat uppgifterna från Bolagsverket.
Siffrorna gäller för 2019.
Omsättning 197 milj kr
Resultat efter finansnetto 9,7 milj kr
Årets resultat 4 milj kr.
Tillgångar 55 milj kr
Skulder 33 milj kr
Eget kapital 7,2 milj KR
Obeskattade reserver 14,7 milj kr
Antal anställda 425
Ett synnerligen välskött och konsoliderat bolag skulle jag vilja påstå. Resultatet har varit så bra att aktieägarna (jag förmodar att det handlar om Carina och hennes man för de är enda styrelsemedlemmarna) kunnat ta ut sammanlagt 6,1 miljoner kr i utdelning under åren 2017-2019). Carina är vd och ensam ordinarie styrelseledamot. Med all säkerhet kommer siffrorna att öka när Mörtlösa varit igång något år.
Jag tycker att det är märkligt att platta köttbullar, som introducerades i USA av tyska invandrare, fått ett sådant genomslag i hela världen. Kedjan är inte bäst i världen på matlagning men får en femma med spets för den effektiva marknadsföringen. Det finns väl ingen treåring i Sverige som inte känner till Donken eller Coca Cola.
Donken saknar som bekant inte konkurrens från andra snabbmatskedjor. Bara på Viringe finns ytterligare tre med hamburgare på menyn och tre andra snabbmatskedjor. Marknaden blir aldrig mättad på hamburgare. The sky is the limit.
Någon som saknar Sibyllas gamla korvmojar? Räck upp en hand.
Jag saknar Bebbes. Egen gjord pommes och mos och välstekt frukostkorv
SvaraRadera