Fortsätt till huvudinnehåll

The sky is the limit


 

När näringslivsjättarna i Mjölby pekas ut blir de självklara svaren Toyota, Runsven och Väderstad.  Men det finns ytterligare ett företag i skuggan av de tre stora som växer och gör goda vinster. Det säljer hamburgare i Mjölby, Motala, Linköping och Ödeshög.

För ett par månader sedan kunde vi läsa i Östgöta Correspondenten att Carina Eriksson är i full gång med att öppna sin åttonde McDonaldsrestaurang i Östergötland. Den ska ligga på Mörtlösaområdet och öppnar i november.

Hon ser glad ut på bilden och det har hon all anledning att vara. Sedan premiären på Viringe i Mjölby 199 har koncernen vuxit sakta men säkert med ökande omsättning och vinst.  Fyra restauranger finns också i Linköping samt Motala och Ödeshög. Omsättningen och resultatutvecklingen har vuxit med hög fart. Corren brukar med jämna mellanrum kalla Johannes Soner för Linköpings krogkung så epitetet hamburgerdrottning för Carina Eriksson är inte överdrivet.

Hon driver inte restaurangerna privat utan genom bolaget EGCE AB (5565-9629). EGCE står för Ester Gudrun Carina Eriksson och bolaget har sitt säte i Mjölby.

Jag har studerat bokslutet och siffrorna nedan är hämtade från allabolag.se vilken i sin tur hämtat uppgifterna från Bolagsverket.

 

Siffrorna gäller för 2019.  

Omsättning     197 milj kr

Resultat efter finansnetto               9,7 milj kr

Årets resultat                                   4 milj kr.

Tillgångar                                      55 milj kr

Skulder                                          33 milj kr

Eget kapital                                  7,2 milj KR

Obeskattade reserver                       14,7 milj kr

Antal anställda                                425

Ett synnerligen välskött och konsoliderat bolag skulle jag vilja påstå. Resultatet har varit så bra att aktieägarna (jag förmodar att det handlar om Carina och hennes man för de är enda styrelsemedlemmarna) kunnat ta ut sammanlagt 6,1 miljoner kr i utdelning under åren 2017-2019). Carina är vd och ensam ordinarie styrelseledamot. Med all säkerhet kommer siffrorna att öka när Mörtlösa varit igång något år.

Jag tycker att det är märkligt att platta köttbullar, som introducerades i USA av tyska invandrare, fått ett sådant genomslag i hela världen. Kedjan är inte bäst i världen på matlagning men får en femma med spets för den effektiva marknadsföringen. Det finns väl ingen treåring i Sverige som inte känner till Donken eller Coca Cola.

Donken saknar som bekant inte konkurrens från andra snabbmatskedjor. Bara på Viringe finns ytterligare tre med hamburgare på menyn och tre andra snabbmatskedjor. Marknaden blir aldrig mättad på hamburgare. The sky is the limit.

Någon som saknar Sibyllas gamla korvmojar? Räck upp en hand.

Kommentarer

  1. Jag saknar Bebbes. Egen gjord pommes och mos och välstekt frukostkorv

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom