Nu börjar Göta Kanals omdiskuterade besökscentrum i Berg ta form. Den vinnande arkitektfirman har presenterat tre byggnader med formen av en upp- och nervänd eka till en beräknad kostnad av 80 miljoner kr. Arkitekterna tycker att förslaget passar väl in i miljön vid slussarna.
Men minns ni den heta debatten som föregick beslutet sommaren 2015? Dåvarande kanaldirektören Anders Donlau och Motala kommuns utvecklingschef Jan Holmberg drabbade samman inför öppen ridå. Frågan är om svallvågorna i slussen lagt sig ännu. Trätan hade vissa komiska poänger – inte så roliga för de närmast inblandade kanske – men för åskådarna. Det är minst ovanligt att höga tjänstemän drabbar samman verbalt med allmänheten på första parkett.
Många Motalabor ogillade placeringen av centrumet i Berg. Motala är centrum för kanalbolaget. Punkt slut. De gav uttryck för sina åsikter på Facebook och måltavla blev vd Anders Donlau.
Anders Donlau skrev en temperamentsfull skrivelse till Motala kommun och sade upp bekantskapen med utvecklingschefen och tack vare MVT blev skrivelsen offentlig. Donlau accepterade åsiktsskillnaden om centrumets placering men retade sig på att Facebookinläggen innehöll grova överdrifter, felvinklingar och personangrepp och att Holmberg gillat inläggen på Facebook.
Jan Holmberg gjorde en halv pudel när MVT;s reporter Pelle Johansson sökte upp honom och erkände att han slentrianmässigt tryckt på gillaknappen.
Mycket vatten har runnit i kanalen sedan dess och protesterna har varit förgäves. Nuvarande vd Roger Altsäter har sluppit offentlig kritik. Jag har ännu inte läst någon motivering till varför centrumet placeras i Berg men gissar att det handlar om ekonomi och att placeringen närmare en större stad ger fler besök i museet.
Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag. Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd
Kommentarer
Skicka en kommentar