Fortsätt till huvudinnehåll

Kommunalrådets luftslott



Det är den tid på året när tidningarna innehåller befolkningsstatistik och kommunalrådet Cecilia Vilhelmsson får ännu en gång möjlighet att lansera sitt luftslott till befolkningsprognos. Mjölby ska ha 30.000 invånare år 2025. En rund och bra siffra som gör sig bra i en tidningsrubrik. Men hur realistisk är den eller handlar det om att bygga luftslott utav torr statistik?

Vi ska titta lite närmare på kalla fakta. I Correns artikel bifogas en tabell över befolkningsförändringarna sedan 2006. Befolkningssiffran då var 25.305 och idag är den 26.543, en skillnad på 1238 personer.  Inte illa i och för sig men ökningen har skett under tio år. Snittet är 123,8 per år men då det är årets sista dag är jag generös och avrundar till 124. Med den ökningstakten tar det 27,8 år att uppnå målet på 30.000. 




Vad talar för respektive emot Vilhelmssons mål? För: Inga kända problem på arbetsmarknaden, både BT (Toyota) och Väderstadsverken utvecklas bra och Mjölby har ett gynnsamt läge med pendlingsavstånd till Linköping.

Emot: bostadsbristen. Det hjälper inte att kommunalrådet för sjuhundrafemtioelfte gången hänvisar till att Svartå Strand projekteras. Det går för långsamt. Och vad är det som får Vilhelmsson att tro att Svartå Strand kommer att befolkas av nyinflyttade? Det kan lika gärna handla om omflyttning inom kommunen.

Är det då fel av en kommunledning att spänna bågen och drömma om en storartad framtid? Nej, naturligtvis inte men målet ska vara realistiskt och nåbart annars blir det kontraproduktivt och löjeväckande. Till och med en gymnasieekonom med begränsade statistikkunskaper och tillgång till en miniräknare kan peta hål på ballongen.

Jag föreslår att den socialdemokratiska arbetarekommunen bjuder in statistikprofessorn Hans Rosling (jag har rätt, du har fel) till nästa möte.

Correns artikel behandlar också befolkningsutvecklingen i grannkommunerna Boxholm och Ödeshög. Där gör siffrorna på stället marsch. Boxholm med 5.316 invånare har ökat med knappt 100 och Ödeshög med 5.233 har minskat med ett par hundra under samma tidsperiod. Frågan är om Boxholm och Ödeshög är kvar som egna kommuner om tio år.

Ödeshög gör stor affär av att 35 nyfödda tagit del av den speciella bonus på 10.000 kr som fullmäktige beslutat om, men det kan väl kommunen ha råd med eftersom den inte har några utgifter för isbana och simhall.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.