Fortsätt till huvudinnehåll

Bollen ligger hos Peab






Håller prestigeprojektet med 31 lägenheter i Hästholmens hamn på att glida Ödeshögs kommun ur händerna? Onsdagen den 30 november hålls ett avgörande möte i Linköping mellan den tilltänkte byggherren Peab, hamnbolaget och mäklare som avgör framtiden för det spektakulära projektet.

”Bollen ligger hos Peab”, säger en av mina källor. Det är alltså byggjätten som avgör om projektet ska bli verklighet eller inte. Det är 50 procents chans att hamnen bebyggs med moderna bostadsrätter. Peab börjar inte bygga förrän 80 procent av lägenheterna är sålda vilket är kutym i branschen.

Frågan är om inte detta är ett byggprojekt i för stor kostym för en kommun av Ödeshögs storlek. Är sol, vind, vatten och möjlighet att förtöja båten riktigt nära tillräckligt tunga försäljningsargument för att bosätta sig i Hästholmen.

Lite tråkigt om inte så blir fallet för lägenheter i hamnen vore en statushöjning för orten som sådan och Ödeshögs kommun.

Om projektet faller i sin nuvarande form finns en plan B från hamnbolagets sida med ett bygge i mindre skala.

Den minnesgoda kommer ihåg planerna på att lägenheter, villor och småbåtshamn på siloområdet i Vadstena hamn för drygt tio år sedan. En fantasieggande modell tog plats i Sparbankens skyltfönster. Ännu har inget spadtag tagits och troligen stannar projektet på ritbordet.

Små kommuner och stora byggprojekt är sällan kompatibla.

· 



 Status Försäljning pågår
·  Bostäder 31
·  Rum 1 - 4 rok
·  Boyta 48 - 133 kvm
·  Pris 1 050 000 - 4 950 000 kr
·  Månadsavgift 2 400 - 6 625 kr
Uppgifterna hämtade från Peabs hemsida.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.