Fortsätt till huvudinnehåll

Vad var det jag sa?



Det tog kommunfullmäktige en halvtimme att punktera en ballong och förvandla ett mål till en vision.

Vad talar jag om? Tisdagens kommunfullmäktigemöte i Mjölby där kommunens befolkningsprognos om 30 000 invånare år 2025 fick en välbehövlig justering mot mer realistiska siffror efter att Statisticon i Uppsala fingranskat SCB:s statistik. 28 371 invånare år 2025 är företagets slutsiffra.

Man behöver inte gå över Fyrisån efter vatten för att komma fram till dessa siffror. Jag har i tre blogginlägg sedan 2012, senast i januari 2016,vädrat min skepsis mot kommunens siffror. Till och med en gymnasieekonom med begränsade statistikkunskaper och tillgång till en miniräknare kan spräcka luftballongen. Alltså, vad var det jag sa?

Javisst unnar jag en kommuns ledning att vara lite fräck och frispråkig i marknadsföringen men proportionerna är orimliga. Vad är det för mening med att presentera siffror som tar över 30 år att uppnå? Ingen kan vara säker på att det blir en ökning överhuvudtaget. Fram till 2007 minskade befolkningen under flera år.

Kommunledningen har gjort stor affär av att lägenhetsbyggandet på Svartå strand äntligen kommit igång och pågående villabyggen på Sörby. Men sedan färdigställandet av kvarteret Hövitsmannen 2007 har lägenhetsbyggandet varit noll och intet.

Kommunledningen sätter stor tilltro till den påbörjade byggnationen på Svartåstrand.
Enligt kommunstyrelsens ordförande Cecilia Burenby blir det en omfattande flyttkarusell de närmaste åren. Dags för Flytt-Anders i Mantorp att nyrekrytera?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna