Fortsätt till huvudinnehåll

Nalle blir inte gammal


Foto: JARL ASKLUND
 Som  tidningsreporter under många år träffar man många människor. De flesta glömmer man efter några år men ett fåtal fastnar i minnet. Björn Nalle Johansson tillhör definitivt den senare kategorin.

Jens Bollius har gjort ett porträtt av Nalle som numera uppnått pensionsålder men kör fortfarande veteranrallyn med sin Opel Ascona -81. 1980-talet var hans storhetstid med två SM-tecken och ett otal tävlingsvinster. Mellan tävlingarna skruvade han på egna och andras bilar och även konkurrenterna drog nytta av hans tekniska kunskaper.

”Jag ser sämre och kör sämre” säger han i Corren. Av kostnadsskäl får han hålla igen på antalet tävlingar. Det är däcken som kostar mest när man kör rally.

Jag hade nöjet att skriva hans 50-årsporträtt för 16 år sedan och sällan har ett manus varit så lätt att tota ihop. Han beskrev ingående hur karriären startade med mamma distriktssköterskan som första instruktör och hur han avslutade karriären med att köra en fyrhjulsdriven Mazda. Berättelsen var kryddad med mycket humor och träffande reflektioner.

Nalle må se sämre och köra sämre men hans goda humör är odödligt. Efter en timme i hans sällskap lämnar man platsen med ett leende på läpparna. Han har den effekten på dem han möter. En sån som alla vill ha som granne.

*
Nu till en helt annan sak. Mantorptravets nya chef går ut och flaggar för att den nya multiarenan dröjer och kanske inte realiseras överhuvudtaget. Delar av projektet, som en bana för islandshästar på innerplan, går nog att genomföra men de spektakulära planerna på en 1 200-meters travbana är tveksam. Anledningen är den gamla vanliga när stora projekt lanseras i sportvärlden nämligen brist på sponsorer och pengar.

Tidigare har vi läst om vidlyftiga projekt på Depot/Mobilia (använd det namn som önskas) som rinner ut i sanden. Är det något i Mantorpsluften som triggar hjärncellerna?
 
Schedevi kanal - något att längta till i sommar.

*
Ellen och Elias Aguirre har förälskat sig i Kindabygden i allmänhet och Björkfors i synnerhet och köpt ett gammalt baptistkapell i byn. Elias är en av Linköpings mest välkända politiker (S) och förekommer ofta i Corren. Ellen, som är från Mjölby, har startat en Facebooksida om Kindabygden.

Jag har tidigare år inte ägnat bygden söder om Linköping många tankar men fastnade när dottern med familj köpte sommarstuga vid Järnlunden. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det stora sjösystemet som inbjuder till långa båtfärder och gösfiske är ett stort plus. Kan mycket väl mäta sig med Vättern. Att närma sig norra delen av Schedevi kanal (se bilden) en högsommardag är upplyftande att blicka tillbaka på en februaridag. Vid Åsundens västra strand ligger pärlan Rimforsa Strand där man kan tanka godsaker efter en strapatsrik dag på sjön.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.