Fortsätt till huvudinnehåll

Nalle blir inte gammal


Foto: JARL ASKLUND
 Som  tidningsreporter under många år träffar man många människor. De flesta glömmer man efter några år men ett fåtal fastnar i minnet. Björn Nalle Johansson tillhör definitivt den senare kategorin.

Jens Bollius har gjort ett porträtt av Nalle som numera uppnått pensionsålder men kör fortfarande veteranrallyn med sin Opel Ascona -81. 1980-talet var hans storhetstid med två SM-tecken och ett otal tävlingsvinster. Mellan tävlingarna skruvade han på egna och andras bilar och även konkurrenterna drog nytta av hans tekniska kunskaper.

”Jag ser sämre och kör sämre” säger han i Corren. Av kostnadsskäl får han hålla igen på antalet tävlingar. Det är däcken som kostar mest när man kör rally.

Jag hade nöjet att skriva hans 50-årsporträtt för 16 år sedan och sällan har ett manus varit så lätt att tota ihop. Han beskrev ingående hur karriären startade med mamma distriktssköterskan som första instruktör och hur han avslutade karriären med att köra en fyrhjulsdriven Mazda. Berättelsen var kryddad med mycket humor och träffande reflektioner.

Nalle må se sämre och köra sämre men hans goda humör är odödligt. Efter en timme i hans sällskap lämnar man platsen med ett leende på läpparna. Han har den effekten på dem han möter. En sån som alla vill ha som granne.

*
Nu till en helt annan sak. Mantorptravets nya chef går ut och flaggar för att den nya multiarenan dröjer och kanske inte realiseras överhuvudtaget. Delar av projektet, som en bana för islandshästar på innerplan, går nog att genomföra men de spektakulära planerna på en 1 200-meters travbana är tveksam. Anledningen är den gamla vanliga när stora projekt lanseras i sportvärlden nämligen brist på sponsorer och pengar.

Tidigare har vi läst om vidlyftiga projekt på Depot/Mobilia (använd det namn som önskas) som rinner ut i sanden. Är det något i Mantorpsluften som triggar hjärncellerna?
 
Schedevi kanal - något att längta till i sommar.

*
Ellen och Elias Aguirre har förälskat sig i Kindabygden i allmänhet och Björkfors i synnerhet och köpt ett gammalt baptistkapell i byn. Elias är en av Linköpings mest välkända politiker (S) och förekommer ofta i Corren. Ellen, som är från Mjölby, har startat en Facebooksida om Kindabygden.

Jag har tidigare år inte ägnat bygden söder om Linköping många tankar men fastnade när dottern med familj köpte sommarstuga vid Järnlunden. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det stora sjösystemet som inbjuder till långa båtfärder och gösfiske är ett stort plus. Kan mycket väl mäta sig med Vättern. Att närma sig norra delen av Schedevi kanal (se bilden) en högsommardag är upplyftande att blicka tillbaka på en februaridag. Vid Åsundens västra strand ligger pärlan Rimforsa Strand där man kan tanka godsaker efter en strapatsrik dag på sjön.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna