Fortsätt till huvudinnehåll

Njurbälte på!


Ingen Rally-Rille satsar här.


Västra delen av Järnvägsgatan, den som är närmast ”Japanrondellen”, ska förses med ett nytt dynamiskt farthinder. Arbetena startar på måndag. Farthindret är av ett nytt slag och består av en lucka som fälls ner sex centimeter i vägbanan om bilen körs för fort. Tillräckligt djupt för att luftfärden ska upplevas som obehaglig för bilens förare och passagerare. Projektet är beräknat till en miljon kr varav 625 000 kr kommer från Trafikverket. Tre sådana farthinder finns redan i Linköpings kommun. (Mjölby kommun gör inget som inte först prövats i Linköping)

Gott och väl med det men hur ser farthindren ut i andra delar av Mjölby tätort?

Vi kan ta en annan del av Järnvägsgatan som exempel mittemot järnvägsstationen. Där finns tre upphöjda farthinder och övergångsställen som efter några års tjänstgöring är i ett bedrövligt skick. Djupa hjulspår och tvära övergångar mellan gatstenarna. Här skrapar du i underredet även om du kryper fram. Det finns tre sådana övergångsställen på en begränsad sträcka. Att den stenlagda gatan också böljar en del köper jag för lokalfärgens skull. På den här korta sträckan rekommenderas njurbälte även om du är en laglydig förare utan rallyambitioner.

Varför inte renovera befintliga farthinder innan man bygger nytt för dyra pengar frågar sig vän av ordning? Såvitt jag vet utgår inga statliga bidrag för underhåll och det är väl där skon klämmer.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.