Fortsätt till huvudinnehåll

Vad händer med Lundbyvallen?




Det är väl ingen som missat den stora förvandlingen av Lundby industriområde? Vägbygget som ska underlätta trafiken till och från Toyota Material Handling (TMH) har kringränt idylliska Lundbyvallen och en ny rondell byggs på Svarvaregatan.

Trucktillverkaren, som är kommunens största privata arbetsgivare, får naturligtvis ett bättre trafikflöde i området när vägbygget är färdigt men klart är att Mjölby Södra är den stora förloraren i spelet om marken. Fotbollsföreningen är offside. Det är bara att ta en titt på bilderna. Inte mycket återstår av Lundbyvallen. Skogen söder om idrottsplatsen är helt borta och en del av dungen norr därom är också borta.

Frågan är ju om idrottsföreningen ens får behålla Lundbyvallen för TMH har uttalat intresse av att köpa marken och det blir säkert så för Mjölby kommuns ledning motsätter sig inte TMH:s intressen.

Enligt tidningsuppgifter tittar kommunen på Kungshögaområdet som en framtida placering för Mjölby Södra för där finns redan en fullstor plan vid sidan av gymnasieskolan. Det som inte nämndes i artikeln är hur villaägarna runt om uppfattar frågan. Jag befarar klagomål på ökat buller och ökad trafik i det idylliska villaområdet. Överklaganden att vänta? Minns bara hur bygget av tennisbanor på Vifolkavallen försenades på grund av protesterna från boende på Skyttegatan för ett par år sedan.

Någon kilometer norrut – i kvarteret Motorn på Kungshöga – står nybygget mellan Lidl och motorvägen inför slutfasen. Här ska Jysk och Rusta (nytillskott) flytta in och kanske ytterligare ett gym. Hoppas att fasaden får en ljusare och gladare framtoning än den nuvarande svarta.

Om två sådana storheter satsar nytt i Mjölby så är väl framtidsutsikterna för handeln i stan ganska lovande. Men varken handlare eller konsumenter vill till Galleria Kvarnen.

Den här byggnaden är cirka 150 meter lång. Här finns utrymme för mer än Jysk och Rusta.

Kommentarer

  1. Men varför vill inte varken företag eller konsumenter till Gallerian? Det finns ju gott om parkeringsplatser och det är promenadsträcka för dem som ej har bil och boe i Mjölby.

    SvaraRadera
  2. Ja det är en gåta. Jag har inte svaret.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.