Fortsätt till huvudinnehåll

35 000 på Mantorps premiär


Söndagen den 31 augusti 1969 är en historisk dag i svensk och östgötsk motorsport. Invigning av Mantorp Park med 35 000 åskådare om man ska tro Motala Tidning vars sportsida jag avfotograferat. En finländare vann huvudloppet för sportvagnar men det fanns lokala inslag också. Key Thun (tyvärr bortgången) från Vadstena vann loppet för standardvagnar 1 000-1 500 cc. Key kämpade hårt med SMK Motalas Stig Andersson som körde en betydligt motorstarkare Ford Mustang. Key Thun  syns på bilden längst upp till höger.

Key Thun var en känd Vadstenaprofil. En gång för många år sedan blev jag och en kompis bjudna på en "åktur" från Borghamn till Vadstena i en ny Opel Manta. Key föredrog att inte köra 50-lappen utan småvägarna upp mot Vadstena. Och det gick undan. Vi höll oss krampaktigt i där bak medan ägaren bet på naglarna i framsätet. Men vi kom fram helskinnade. Key var en mycket skicklig förare.

Bläddrar lite i historieböckerna och ser att huvudloppet i Formel 2 1971 vanns av en viss Ronnie Petersson. Ronnie förolyckades 1978 på Monza. Trea i det loppet var argentinaren Carlos Alberto Reutermann.

Den senare åtföljdes av två radioreportrar från Argentina. Jag såg tidsträningen på lördagen och spanskan smattrade från ett torn. De var stora grabbar, cirka 190 cm långa, med oanade röstresurser. De sände över kortvåg men hade klarat att referera loppet utan hjälpmedel. Skämt åsido, men det var två färgstarka killar. Tänka sig att de flugit från Argentina för att gästa Mantorp Park.

Reutermann vann tolv F 1-lopp under sin tioåriga karriär och var som bäst tvåa i VM-cirkusen 1981. Efter racingkarriären gav han sig in i politiken och blev guvernör och senator för regionen Santa Fé. Argentinaren är en av många intressanta förare som gästat Mantorp under åren.

Mantorp Park har givit upphov till många artiklar i lokalpressen. Alltifrån raggarupplopp under dragracingen på 1980-talet till oavbrutna klagomål och diskussioner om bullerproblem med Länsstyrelsen som någon sorts domare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.