Fortsätt till huvudinnehåll

Bäst att bo i Vadstena


I Vadstena trivs såväl stora som små.

Sverige har 290 kommuner. Och bäst av alla är Lomma utanför Malmö. Det är inte jag som bestämt detta utan tidskriften Fokus som gjort en ambitiös utredning med fokus på parametrar som arbetsmarknad, bostäder, demografisk utveckling, trygghet, kommunal ekonomi etc.

Inga sandstränder, lockande vattendrag, skärgårdsöar eller medeltida slott finns med i den här undersökningen. Utan betydligt mer prosaiska faktorer som har betydelse för vanligt folks vardagsliv.

Eftersom jag är östgöte så lämnar jag Skåne åt sidan och tittar på de 13 Östgötakommunerna. Den toppas av Vadstena med 188 poäng med Linköping på andra plats med 179 poäng och en total 30 plats.

Hela Östgötalistan:
1)    Vadstena (18:e plats i landet).
2)    Linköping (30)
3)    Söderköping (57)
4)    Ydre (81)
5)    Kinda (88)
6)    Mjölby (114)
7)    Åtvidaberg (128)
8)    Norrköping (149)
9)    Ödeshög (179)
10)Boxholm (195)
11)Motala (205)
12)Finspång (214)
13)Valdemarsvik fick en ospecificerad placering mellan 271-290.

Som synes en spridning mellan stort och smått, ungt och gammalt. Vadstenas topplacering är ingen överraskning för mig och det gläder mig att min nuvarande bostadsort Mjölby befinner sig på övre halvan. Vadstena har ingen topplacering i någon parameter men en jämn och hög poängskörd.   

Förvånande att min födelseort Motala befinner sig så långt ner i tabellen men om några år har väl Lalandia sett till att det blir ett välförtjänt lyft? Den som lever får se och osvuret är bäst.

Den här undersökningen återges inte i lokal- eller regionpressen. Öst Media-koncernen biter sig fast vid den ensidiga undersökning om företagsklimat som Svenskt Näringsliv gör i tid och otid. Denna är mer allsidig.

De kommunalråd vars kommuner är fast förankrade i bottenträsket har säkert kritiska synpunkter på hur mätningen har utförts. Men så är det ju alltid.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna