Fortsätt till huvudinnehåll

Intressekonflikt i Eldslösa

 

”Men vart ska våra hästar ta vägen?”

                        Beteshage idag, villaområde om tio år?

Mjölby Ridskola, föreningen Mars och ungdomsföreningen Marsianerna oroar sig för framtiden om kommunens byggplaner för södra Eldslösa realiseras. Beteshagen för stallets 44 hästar är i fara. Marsianerna höll på fredagen en stillsam demonstration utanför Stadshuset.

När kommunen expanderar med fler bostäder får andra verksamheter flytta på sig och intressekonflikter uppstår. Jag drar en parallell med 2000-talets början när kommunen offentliggjorde sina planer för Sjunningsfält och sade upp arrendekontrakten för de skytteföreningar som huserade i området. Vi hade besök av många grönklädda pistol- och gevärsskyttar på redaktionen och de överklagade uppsägningarna till Länsstyrelsen. Det hade de inget för utan dessa avslogs. Kommunen hade skött sina åtaganden och sagt upp arrendekontrakten i laga tid. Idag har det inte undgått någon att hela Sjunningsfält är fyllt med villor och radhus (HSB).

Idag, när drygt tio år förflutit, håller ett nytt sportskyttecenter på att byggas upp I Hulje på andra sidan stan. Pistolskyttarna räknar med skottlossning i sommar medan grannen Mjölby Jaktvårdsförening ligger något år senare i tidtabellen.

Jag tror att hästfolkets oro är överdriven. Under mina 20 år som kommunreporter i Mjölby har kommunen – oavsett vilka partier som suttit i styret - skickligt balanserat mellan olika intressen och ingen fritidsverksamhet har blivit överkörd.

Bygget av Resecentrum för 20 år sedan möttes också av mycket kritik, även från etablerade politiker, men resultatet blev bra och kritikerkören tystnade.

Samhällsbyggande tar tid och tålamod är nödvändigt.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna