Fortsätt till huvudinnehåll

Namnbyte på Vifolkavallen?

 

Dags för namnbyte på denna ärevördiga gamla entré?

Ska Mjölby AI följa rådande trend och ge sin hemmaarena ett kommersiellt namn? Föreningen har ansökt hos kultur- och fritidsnämnden att döpa om Vifolkavallen till en icke namngiven sponsor.

Nämnden behandlade ärendet vid senaste sammanträdet. Nämnden är positiv till en försäljning men ställer vissa villkor men den övergripande bedömningen är att ge föreningar möjlighet att stärka sin ekonomi. Mjölby Hockey har under flera år haft möjligheten att sälja namnet på ishallen och ett prejudikat har skapats.

Nämnden slår fast att Vifolkavallen är idrottsområdets officiella namn och att ett sponsrat arenanamn bara kan komplettera namnet på enskilda arenor inom området

Kultur- och fritidsnämnden ställer följande villkor för en namnförsäljning:

1. Arenanamnet får endast säljas som ett tillägg till Vifolkavallen att användas vid egna arrangemang och evenemang.

 2. Ett avtal ska upprättas mellan föreningarna som reglerar fördelning av sponsorintäkten vilket ska godkännas av kultur- och fritidsförvaltningen.

 3. Endast en av föreningarna som har Vifolkavallen som sin hemmaplan kan teckna sponsoravtal.

 4. Namnet på arenan ska vara godkänt av kultur- och fritidsförvaltningen innan avtal får tecknas. Sponsoravtalet ska vara på minst tre år.

 MAI har på senare år haft stora framgångar och står inför en premiärsäsong i div II Södra Svealand men seriestarten är oviss på grund av coronaläget. Vem som är den tilltänkta sponsorn är inte känt. Ännu.

 FOTNOT

Vifolkavallen liksom ishallen ägs av kommunen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom