Fortsätt till huvudinnehåll

Namnbyte på Vifolkavallen?

 

Dags för namnbyte på denna ärevördiga gamla entré?

Ska Mjölby AI följa rådande trend och ge sin hemmaarena ett kommersiellt namn? Föreningen har ansökt hos kultur- och fritidsnämnden att döpa om Vifolkavallen till en icke namngiven sponsor.

Nämnden behandlade ärendet vid senaste sammanträdet. Nämnden är positiv till en försäljning men ställer vissa villkor men den övergripande bedömningen är att ge föreningar möjlighet att stärka sin ekonomi. Mjölby Hockey har under flera år haft möjligheten att sälja namnet på ishallen och ett prejudikat har skapats.

Nämnden slår fast att Vifolkavallen är idrottsområdets officiella namn och att ett sponsrat arenanamn bara kan komplettera namnet på enskilda arenor inom området

Kultur- och fritidsnämnden ställer följande villkor för en namnförsäljning:

1. Arenanamnet får endast säljas som ett tillägg till Vifolkavallen att användas vid egna arrangemang och evenemang.

 2. Ett avtal ska upprättas mellan föreningarna som reglerar fördelning av sponsorintäkten vilket ska godkännas av kultur- och fritidsförvaltningen.

 3. Endast en av föreningarna som har Vifolkavallen som sin hemmaplan kan teckna sponsoravtal.

 4. Namnet på arenan ska vara godkänt av kultur- och fritidsförvaltningen innan avtal får tecknas. Sponsoravtalet ska vara på minst tre år.

 MAI har på senare år haft stora framgångar och står inför en premiärsäsong i div II Södra Svealand men seriestarten är oviss på grund av coronaläget. Vem som är den tilltänkta sponsorn är inte känt. Ännu.

 FOTNOT

Vifolkavallen liksom ishallen ägs av kommunen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.