Corren Kultur har idag genomfört en intressant enkät där chefer på olika Östgötaföretag fått säga sin mening om Facebook på jobbet. Trots att det handlar om företag i olika branscher så är åsikterna ganska entydiga. Om de anställda Facebookar på jobbet är det inget större problem, var och en får använda sitt omdöme och om någon kritiserar arbetsgivaren, som fallet var med arbetaren på Volvo i Skövde, får man ta tag i det problemet när det uppkommer
Företrädaren för Cloetta säger att man använder FB för kampanjer och produktlanseringar men de anställda får inte använda FB på arbetstid. Det är väl sådant som kallas att sitta på dubbla stolar. ”Knapra gärna på en Cloetta kexchoklad när du uppdaterat din statusrad men bara hemma på kammarn”.
Även Gustav Johansson på Markus reklambyrå använder FB för kunders olika kampanjer. Tror jag det, FB är ju gratis.
Även Gustav Johansson på Markus reklambyrå använder FB för kunders olika kampanjer. Tror jag det, FB är ju gratis.
Jag tror att FB som tidstjuv på jobbet är ett överskattat problem. Tidstjuvar har förekommit på arbetsplatserna långt före Facebook. Jag har då aldrig varit med om att någon chef ingripit mot dem som babblat långa privatsamtal på de arbetsplatser jag haft genom åren.
Facebook har haft en explosionsartad utveckling med 500 miljoner användare världen över. Detta kommenterade massmediaforskaren professor Jeffrey Cole under Internetdagarna. Men den utvecklingen kommer inte att fortsätta. Facebook kommer att ersättas av andra, mindre nätverk precis som Facebook en gång ersatte MySpace.
”För vem vill egentligen tillhöra samma nätverk som morsan” sammanfattade Jeffrey Cole.
Kommentarer
Skicka en kommentar