Lådvin är för billigt. Du får fyra flaskor till priset av tre. Därför måste priset höjas.
Skälet till Systembolagets motivering är att alltför många medelålders kvinnor gillar lådvin. Där kom de i dessa sammanhang så vanliga förmyndartankarna fram. Varför har då bolaget satt dessa låga priser från början? Det skulle jag vilja ha svar på.
Systemet är en paradoxal institution. Man vill sälja alkohol men ändå inte sälja. Butiken i Skänninge lades ner på grund av för låga omsättningssiffror trots att somliga lojala kunder handlade flera gånger om dagen. Det hörde jag direkt från en säljare den nyårsafton för några år sedan när jag och fotografen Åke Karlsson gjorde ett reportage sista öppetdagen.
För en konspirationsteoretiker finns massor av råmaterial att sätta tänderna i. Kanske gick resonemanget så här den dag marknadsfolket beslutade sig för att lansera lådviner: ”Vi sätter priset lågt för att garantera en försäljningssuccé. När lådorna är riktigt etablerade på marknaden har vi möjligt att höja priserna med 33 procent och tjänar ännu mer pengar. Vi motiverar höjningen med det gamla vanliga folkhälsoargumentet.”.
Efter denna analys tror du förstås att jag är beredd att såga Systemet jäms med fotknölarna. Men icke. Systembolaget fungerar i stort sett bra men jag skulle önska fler flasköl i Mjölbybutikens sortiment.
(S)-politikern Kent Härstedt berättar idag på Facebook att han ska debattera vinpriser i ett TV-program söndag eftermidag. På kort tid såg jag ett 40-tal kommentarer. Sin egen åsikt behåller Härstedt tills programmet sänds. Skicklig marknadsföring att kombinera ett socialt medium och TV.
Skälet till Systembolagets motivering är att alltför många medelålders kvinnor gillar lådvin. Där kom de i dessa sammanhang så vanliga förmyndartankarna fram. Varför har då bolaget satt dessa låga priser från början? Det skulle jag vilja ha svar på.
Systemet är en paradoxal institution. Man vill sälja alkohol men ändå inte sälja. Butiken i Skänninge lades ner på grund av för låga omsättningssiffror trots att somliga lojala kunder handlade flera gånger om dagen. Det hörde jag direkt från en säljare den nyårsafton för några år sedan när jag och fotografen Åke Karlsson gjorde ett reportage sista öppetdagen.
För en konspirationsteoretiker finns massor av råmaterial att sätta tänderna i. Kanske gick resonemanget så här den dag marknadsfolket beslutade sig för att lansera lådviner: ”Vi sätter priset lågt för att garantera en försäljningssuccé. När lådorna är riktigt etablerade på marknaden har vi möjligt att höja priserna med 33 procent och tjänar ännu mer pengar. Vi motiverar höjningen med det gamla vanliga folkhälsoargumentet.”.
Efter denna analys tror du förstås att jag är beredd att såga Systemet jäms med fotknölarna. Men icke. Systembolaget fungerar i stort sett bra men jag skulle önska fler flasköl i Mjölbybutikens sortiment.
(S)-politikern Kent Härstedt berättar idag på Facebook att han ska debattera vinpriser i ett TV-program söndag eftermidag. På kort tid såg jag ett 40-tal kommentarer. Sin egen åsikt behåller Härstedt tills programmet sänds. Skicklig marknadsföring att kombinera ett socialt medium och TV.
Kommentarer
Skicka en kommentar