Fortsätt till huvudinnehåll

Mumma för konspirationsteoretiker

Lådvin är för billigt. Du får fyra flaskor till priset av tre. Därför måste priset höjas.

Skälet till Systembolagets motivering är att alltför många medelålders kvinnor gillar lådvin. Där kom de i dessa sammanhang så vanliga förmyndartankarna fram. Varför har då bolaget satt dessa låga priser från början? Det skulle jag vilja ha svar på.

Systemet är en paradoxal institution. Man vill sälja alkohol men ändå inte sälja. Butiken i Skänninge lades ner på grund av för låga omsättningssiffror trots att somliga lojala kunder handlade flera gånger om dagen. Det hörde jag direkt från en säljare den nyårsafton för några år sedan när jag och fotografen Åke Karlsson gjorde ett reportage sista öppetdagen.

För en konspirationsteoretiker finns massor av råmaterial att sätta tänderna i. Kanske gick resonemanget så här den dag marknadsfolket beslutade sig för att lansera lådviner: ”Vi sätter priset lågt för att garantera en försäljningssuccé. När lådorna är riktigt etablerade på marknaden har vi möjligt att höja priserna med 33 procent och tjänar ännu mer pengar. Vi motiverar höjningen med det gamla vanliga folkhälsoargumentet.”.

Efter denna analys tror du förstås att jag är beredd att såga Systemet jäms med fotknölarna. Men icke. Systembolaget fungerar i stort sett bra men jag skulle önska fler flasköl i Mjölbybutikens sortiment.

(S)-politikern Kent Härstedt berättar idag på Facebook att han ska debattera vinpriser i ett TV-program söndag eftermidag. På kort tid såg jag ett 40-tal kommentarer. Sin egen åsikt behåller Härstedt tills programmet sänds. Skicklig marknadsföring att kombinera ett socialt medium och TV.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom