Ytterligare
ett
industriföretag lämnar Motala. Autoliv med rötterna i gamla Luxor Electronics
flyttar till den betydligt större enheten i Vårgårda. Det är sorgligt, det är
beklagligt och jag känner djupt för de människor som tvingas lämna sin
arbetsplats. Det blir ingen rolig sommar för drygt 200 människor och deras
familjer i Motala.
Jag vet inte hur många företagsnedläggningar och
personalminskningar jag skrivit om som nyhetsjournalist. Arbetet följer en viss
mall: först kommentarer från företagsledning, fack och anställda. När det är
gjort hör det till att man ska ringa kommunens högsta politiker, oftast kallad
kommunalråd. Hon/han svarar inte överraskande att man beklagar dem som drabbas
och försäkrar att allt ska göras för att minska skadeverkningar och antalet
friställda. Kommunen sätter till en arbetsgrupp tillsammans med
arbetsförmedlingen etc. I bästa fall är kommunalrådet någorlunda informerad, i
andra fall är reporterns telefonsamtal en chock.
Men
i dagens tidningar går kommunalrådet Camilla Egberth (S)
ett steg längre. Hon ska träffa Autolivs platschef Bo Wass och tänker
argumentera för att Autoliv ska ändra sitt beslut.
”Jag vill till exempel veta hur man resonerat hur
man fattade beslutet, hur man tänkt lösa personalfrågan och vilka vinster man
tror sig göra när man flyttar en enhet som visar upp en bra ekonomi”, sa hon
till Corren i onsdagsnumret.
Jag
vet inte om Camilla Egberth är naiv eller
försöker lägga ut dimridåer. Vilka kunskaper om stora företags beslutsfattande
sitter hon inne med som andra saknar? Är Bo Wass överhuvudtaget den rätta
personen att diskutera med? Är inte han en tjänsteman som bara har att
verkställa beslut som är fattade i boaserade styrelserum betydligt högre upp i
hierarkin? Eller är det bara ett sätt att hantera de stora förväntningar som
finns på en ledande kommunalpolitikers axlar. Vi har ju sedan barnsben blivit
itutade att politikerna är de som fixar och ställer allt tillrätta.
Ingen vuxen människa tror att kommunalrådets
argument övertygar Autolivs ledning att dra tillbaka sitt beslut. Det vore i så
fall första gången det händer i Motala eller någon annanstans. En sån
stålkvinna borde belönas med minst 60 procent i höstens val.
Det
låter kanske cyniskt men hellre en gnutta realism
än käck, verklighetsfrämmande optimism.
Enligt
Soliditet omsatte Autoliv Holding AB 28 miljarder kr 2012 med en vinst på två
miljarder kr. Högsta koncernledningen finns i USA.
Kommentarer
Skicka en kommentar