Spår nr 21 är inte ostraffbart i pendlarnas värld. |
Gammelmedia och
sociala medier i skön förening. Det har väl inte undgått någon att dagens stort
uppslagna artikel i Corren om tågbyten i Mjölby föregåtts av diskussioner på
Facebook. Boxholms kommun har skickat klagobrev till Östgötatrafiken.
Det handlar om att vissa södergående tåg till
Boxholm avgår från spår 21 på Mjölby Resecentrum som ligger 300 meter söderut
räknat från stationsbyggnaden. (Halvvägs till Boxholm). En lång promenad med
väskor och allt.
Så
var det inte förr för då gick fler tåg direkt från
Linköping till Boxholm utan byte till förstan i norr. Det är Östgötatrafikens
utbyggnad västerut mot Skänninge och Motala som lagt beslag på spårkapacitet i
Mjölby. Därmed bekräftande det gamla talesättet om att när krubban är tom bits
hästarna.
Fotografen har släpat ut Boxholms kommunalråd
Britt-Marie Johansson på stationen. Hon är diplomatisk och lägger in en
brasklapp. ”Olägenheterna ska inte överdrivas, under rusningstrafik på morgon
och sen eftermiddag är det inga tågbyten men hon vill inte heller förringa
problemen.” Snacka om gyllene medelväg. Centerpartist?
Nu
hjälper inte ett brev till Östgötatrafiken för denna
förnämliga institution äger inte frågan som det heter i sådana här sammanhang.
Det är Trafikverket som anvisar spåren och lokförarna har att rätta sig
därefter.
En pikant detalj i sammanhanget är att verkställande
direktör Paul Håkansson numera är bosatt i Boxholms kommun men en oväldig
tjänsteman som Håkansson låter förstås sig inte påverkas av sådana petitesser?
Återstår
att
se vad man kan hitta på för att förgylla Boxholmsresenärernas fotvandring söder
ut. Kanske Johan Olsson kan förlägga sin intervallträning på dessa 300 meter.
Ett gångbart namn i dessa dagar.
Kommentarer
Skicka en kommentar