Fortsätt till huvudinnehåll

"An offer you can´t refuse"



Information som är guld värd.
 
Brukar du titta in på Hemnet för att kolla slutpriset på grannens bostadsrätt eller inredningen i stans fräsigaste villa? Du är inte ensam. Sajten har upp till två och en halv miljon unika besökare varje vecka. Otroliga siffror. Var fjärde svensk är inne på sidan.

Man går inte in på sidan enbart för att leta ett nytt hem. Till Hemnet går man för att bedöma storleken på sin bostadsförmögenhet eller kanske bara för att kolla vad Mjölbyborna har på sina altaner.

Hemnet är unikt för den ägs av mäklarna själv. Sedan 1998 har de byggt upp denna infrastruktur. Till en början var annonseringen gratis men sedan två år kostar varje annons 600 kr.

I veckan tillkännagav Schibsted, som äger både Aftonbladet och Blocket, att de vill köpa Hemnet för – håll i er nu – en och en halv miljard kr. Två av delägarna, Svensk Fastighetsförmedling och Swedbank Fastighetsförmedling som äger 50 procent av bolaget, tackar ja. Information är big business numera.

Enligt analytiker som tidningen Fokus talat med så är erbjudandet så bra att det går inte att tacka nej till. ”An offer you can´t refuse”.

Men frågan är om inte mäklarna skjuter sig själva i foten på sikt. En stor del av värdet med en mäklare är att annonsen hamnar på Hemnet. Och det vet den norska koncernen om. Planerna på att krama mer intäkter ur sajten kan bara tolkas som att stora avgiftshöjningar är att vänta vilket lär pressa mäklarna till lägre marginaler. Det är inte rimligt att tro att den kostnaden kan vältras över på konsumenterna.

Miljardaffären är dock inte i hamn ännu. Konkurrensverket har stoppat liknande affärer tidigare. De senaste åren har små mäklarfirmor haft allt svårare att hävda sig på marknaden och med Schibsted som ny ägare påskyndas utvecklingen mot större firmor. Många små mäklare ute i landet hoppas på att Konkurrensverket vässar klorna.

Så ägs Hemnet. Svensk Fastighetsförmedling 16 procent, Swedbanks Fastighetsbyrå 34, Mäklarsamfundet 25 och Fastighetsmäklarförbundet 25 procent.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom