Information som är guld värd. |
Brukar du titta in på Hemnet för att kolla slutpriset på grannens bostadsrätt eller inredningen i stans fräsigaste villa? Du är inte ensam. Sajten har upp till två och en halv miljon unika besökare varje vecka. Otroliga siffror. Var fjärde svensk är inne på sidan.
Man går inte in på sidan enbart för att leta ett
nytt hem. Till Hemnet går man för att bedöma storleken på sin
bostadsförmögenhet eller kanske bara för att kolla vad Mjölbyborna har på sina
altaner.
Hemnet
är unikt för den ägs av mäklarna själv. Sedan 1998 har de byggt upp denna
infrastruktur. Till en början var annonseringen gratis men sedan två år kostar
varje annons 600 kr.
I veckan tillkännagav Schibsted, som äger både
Aftonbladet och Blocket, att de vill köpa Hemnet för – håll i er nu – en och en
halv miljard kr. Två av delägarna,
Svensk Fastighetsförmedling och Swedbank Fastighetsförmedling som äger 50
procent av bolaget, tackar ja. Information är big business numera.
Enligt
analytiker som tidningen Fokus talat med så är erbjudandet
så bra att det går inte att tacka nej till. ”An offer you can´t refuse”.
Men frågan är om inte mäklarna skjuter sig själva
i foten på sikt. En stor del av värdet med en mäklare är att annonsen hamnar på
Hemnet. Och det vet den norska koncernen om. Planerna på att krama mer intäkter
ur sajten kan bara tolkas som att stora avgiftshöjningar är att vänta vilket
lär pressa mäklarna till lägre marginaler. Det är inte rimligt att tro att den
kostnaden kan vältras över på konsumenterna.
Miljardaffären
är dock inte i hamn ännu. Konkurrensverket har stoppat liknande affärer
tidigare. De senaste åren har små mäklarfirmor haft allt svårare att hävda sig
på marknaden och med Schibsted som ny ägare påskyndas utvecklingen mot större
firmor. Många små mäklare ute i landet hoppas på att Konkurrensverket vässar
klorna.
Så
ägs Hemnet. Svensk Fastighetsförmedling 16 procent, Swedbanks Fastighetsbyrå
34, Mäklarsamfundet 25 och Fastighetsmäklarförbundet 25 procent.
Kommentarer
Skicka en kommentar