Fortsätt till huvudinnehåll

Långbänkar i Mjölby och Mantorp

Handbollshall med siktproblem.



Jag tror det var Thorbjörn Fälldin  som införde begreppet långbänk i svensk politik på 70-talet. Sedan dess har det hängt med. Långbänkar förekommer även i Mjölbys kommunalpolitik.

Majoriteten (S+C+KD+MP) och oppositionen (M+FP) har presenterat sina investeringsplaner. Den senare vill att Klämmestorpshallen byggs om för att ge publiken fri sikt under handbollsmatcherna. Två stadiga stolpar i blickfånget höjer inte matchupplevelsen när de grönvita tampas med sina motståndare.

Diskussionen fördes redan i början av 2000-talet när Mantorps HF var ett topplag i näst högsta serien med snudd på elitserien. Då som nu var det Folkpartiet (Jim Kellander och Carina Johansson) som argumenterade högst men någon ombyggnad blev det inte. Andra objekt ansågs mer angelägna som idrottshallen i Skänninge och den är nu klar. Kellander och Johansson förde också en flerårig fåfäng kamp för ett utomhusbad i Möllersbrunnsområdet.

Återstår att se om Curt Karlsson har bättre lycka med sig idag. Curt Karlsson vill också att en träningshall byggs. Behovet finns för i Mantorp står handbollen stark.

Jag vet inte om Svartå Strand faller under begreppet långbänk men det är åtta år sedan de första planerna på ett centralt bostadsområde fördes på tal och kommunen köpte på sig flera fastigheter i det gamla industriområdet. Det kommunala Bostadsbolaget och HSB var först ut med planer på varsitt punkthus i kvarteret Rosenkammaren. Debatten kring området och den gamla Bemab-huset har ni fortfarande i färskt minne och jag vet inte om alla överklaganden i Förvaltningsdomstolarna är avklarade ännu. Någon grävskopa för att riva Bemab-huset har inte visat sig.

Men det sker saker i tysthet. Göta Stenhus AB med den unge byggmästaren Carl Johan Johansson vid rodret har köpt fem tomter av kommunen för att bygga lika många kedjehus i nära anslutning till punkthusen. Alla husen är reserverade enligt företagets hemsida.( http://www.götastenhus.se/vagen-till-ditt-nya-stenhus/. Beräknad byggstart är våren 2016 och det skulle inte förvåna mig om man hinner före punkthusen. Succén med kvarteret Hövitsmannen några hundra meter norrut har visat att det går att bygga bostäder nära Svartån.

Budgetinformationen innehöll en överraskning. Kommunledningen umgås med planer på att bygga ett nytt äldreboende. Det är ju bara ett par år sedan Kungshögahemmet nedgraderades från äldreboende till trygghetsboende av ekonomiska skäl. Jag kontaktade omsorgs- och socialnämndens ordförande Anna Johansson (S) som gav ett snabbt och utförligt svar.

Annas svar i sammanfattning: 1) Det var för dyrt att bygga om Kungshögahemmet för att klara framtidens krav. Dessutom finns ett ökat behov av trygghetsboenden.

2) Alla prognoser visar på ett stort antal personer som blir 70 år och äldre de närmaste åren.

3) Det nya äldreboendet ligger långt fram i tiden. Det lär knappast hända något innan 2020.

4) Omsorgs- och socialnämnden har inte dessa pengar i sin budget utan måste begära medel från kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna