Vad finns under ytan? |
Vilka hemligheter döljs i Vätterns mörka vatten
utanför Hästholmen? Sjöpolisen är på väg att bärga kvarlevorna efter en av de
24 ombordvarande som följde med ångaren Per Brahe i djupet den 19 november 1918.
Kan det vara lämningarna efter den olycklige befälhavaren Boija som av samtiden
ansågs som skyldig till haveriet? Bland de omkomna fanns tecknaren John Bauer
och hans familj.
De här uppgifterna kan läsarna av Östgöta
Correspondenten ta del av i dagarna. I spåren av svåra olyckor följer alltid
spekulationer eller skrönor. En sådan är att kapten Boija skulle överlevt och
tagit med sig skeppskassan iland för att sedan emigrera till USA. Den historien
har noll procents sannolikhet. Att en medelålders man tar kassaskrinet i munnen
för att simma i land under en av årtiondets svåraste stormar är helt enkelt
inte trovärdigt. Han följde med sitt fartyg i djupet precis som övriga
ombordvarande.
Fakta
om olyckan är att samtliga kroppar utom sex återfanns vid
bärgningen 1922. Fartyget var överlastat och förlorade manöverförmågan i den
hårda vinden. Rederiet var känt för att pressa befälhavarna att överlasta sina
fartyg.
Mina funderingar kring artikeln rör sig i en annan
riktning. Varför har marinarkeologerna intresserat sig för olyckan just nu – 97
år efteråt? Det har väl funnits hur mycket tid som helst under 1900-talet? Vem
drar nytta av den här publiciteten just nu? Kan det hänga samman med att det
kommunägda hamnbolaget och Peab försöker sälja dyra bostadsrättslägenheter i
hamnen.
Jag
märker att mina tankegångar blir lite väl
konspirationsteoretiska och konspirationsteoretiker står inte högt i kurs hos
mig. Å andra sidan kan man säga att försäljningen påverkas väl inte av att
Corren och Östnytt berättar om dykningarna?
Det måste väl vara andra faktorer som påverkar ett eventuellt köpbeslut?¨
Nej, jag avskriver den konspirationsteorin men
tycker att en grundlig undersökning av olyckan kommer väl sent.
Kommentarer
Skicka en kommentar